تاریخ انتشار: یکشنبه 23 مهر 1391
اثرات و خطرات کارآزمایی های بالینی

  اثرات و خطرات کارآزمایی های بالینی

محققان درباره میزان موفقیت درمان با سلول های بنیادی، دربدن موجود زنده یا انسان اطلاعات کمی در دست دارند. بنابراین بیان دقیق خطرات و اثرات جانبی آنها می تواند چالش برانگیز باشد.
امتیاز: Article Rating

 

 

محققان درباره میزان موفقیت درمان با سلول های بنیادی، دربدن موجود زنده یا انسان اطلاعات کمی در دست دارند. بنابراین بیان دقیق خطرات و اثرات جانبی آنها می تواند چالش برانگیز باشد. پسر بچه 9 ساله ای را در نظر بگیرید که از نوعی ناهنجاری ژنتیکی عصبی نادر رنج می برد. پسر 9 ساله ای را در نظر بگیرید که از نوعی ناهنجاری ژنتیکی عصبی نادر رنج می برد و گزارش آن در فوریه 2009 در مجله پزشکی پلاس (PLOS) چاپ شده است. این کودک در بیمارستان مسکو تحت درمان با سلول های بنیادی قرار می گیرد. درمان وی شامل سه بار تزریق سلول های بنیادی مغزیک جنین به مغز کودک بیمار برای جایگزینی سلو لهای مغزی اش بود ه است. چهار سال بعد تومورهایی در بصل النخاع و نخاع این بیمار رشد می کند. هیچ کس نمی داند دقیقا چرا توورها از سلول های تزریق شده به وجود آمده اند.و آیا این گونه درمان ها در دیگر بیماری های عصبی نیز منجر به ایجاد تومور می شوند؟اما این مورد نشان می دهد موضوع چرا آن قدر اهمیت دارد که قبل از هرگونه درمان خطرات و اثرات جانبی را روشن کنیم.

تصور نکنید مراکز درمانی و یا موسساتی که کارآزمای بالینی را در شرایط مناسب و کنترل شده انجام می دهند (مثل ایالات متحده و قسمتی از اروپا) با شما درباره خطرات و عوارض جانبی احتمالی صحبت می کنند. حتی در امریکا و اروپا خطرات و اثرات جانبی بسیاری از مواقع شناخته شده نیستند. کارآزمایی های بالینی تنها بعد بعد از اینکه آزمایش ها روی حیوانات جهت کشف خطرات و اثرات جانبی قابل مشاهده انجام شده آغاز می شوند. در هر حال گاهی اوقات حیوانات و انسان ها عوارض جانبی مشابه نشان نمی دهند. حتی از یک درمان تاثیر واحد نمی گیرند.

مراکز درمانی و موسسه های قابل اطمینان و مشهور، اطلاعاتی درباره خطرات و عوارض جانبی فراهم می آورند و آن را به صورت چاپ شده به شما تحویل می دهند. اطلاعات جمع آوری شده توسط آنها بیشتر حاوی اصطلاحات پزشکی است تا مطالبی به زبان صریح و روان. برای اطمینان بیشتر با پزشک یا هر فرد مطلع دیگری درباره بیماری و درمان های ممکن آن مشورت کنید. وقت را هدر ندهید و هرچیزی ه در اختیار شما قرار می دهند مطالعه کنید و مطمئن شوید جواب های قابل قبولی در پاسخ به سوالاتتان دریافت کرده اید.

مخصوصا اگر فردی به شما گفت درمان، بدون خطر و اثرات جانبی است مشکوک و مردد شوید. هر روش درمانی در پزشکی باخطر همراه است. در بسیاری از موارد، خطر کم تر است مثلا اگر شما آسپرین مصرف کنید، معده شما کم کاری خواهد کرد و یا اگر نیاسین مصرف کنید معده شما سوزش خواهد داشت. هر ادعایی از سوی مراکز درمانی درباره تحقیقات، حتی درمان های گسترش یافته، مبنی بر بی خطر بودن روش درمانی می تواند نشانه ای باشد که احتمالا تمامی داستان درمانشان را به شما نگفته اند.

در بسیاری از درمان های آزمایشی سلول های بنیادی، هیچ کس از خطرات و عوارض جانبی احتمالی آن مطمئن نیست چون تعداد کمی از آنها در انسان، بررسی شده است.

بنابراین درمانگاه یا تیم تحقیقاتی باید به شما بگوید چه اتفاقی در آزمایش های حیوانی افتاده است و نتیجه هرگونه کارآزمایی بالینی را به شما اطلاع دهند و مثل همیشه، آنها باید این اطلاعات را به زبانی بگویند که که قابل فهم برای شما باشد.

اگر آنها با زبانی ساده توضیح ندهند، باید بیشتر مواظب خود باشید.

گاهی اوقات بیماران به درمان های آزمایشی وارد می شوند چون فکر می کنند چیزی برای از دست دادن ندارند. آنها فکر می کنند حتی اگر درمان به آنها کمک نکند، آسیبی هم نمی رساند. متاسفانه درمان های آزمایشی می توانند بسیار هم خطرناک باشند و گاهی اوقات نیز کشنده اند. معالجه می تواند در شما دردی غیرقابل درمان به جای بگذارد و یا کنترل بیماری و علائم آن را پیچیده تر کند. این گونه درمان ها می توانند با هزینه هایی همراه باشند که بهتر بود شما برای رفاه بیشتر خود و خانواده تان صرف می کردید. حتی اگر پیش بینی ها بد باشند، به دقت درباره بدترشدن وضعیت خود توسط درمان آزمایشی فکر کنید.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه