تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 مرداد 1394
افزایش قدرت سلول های بنیادی جنینی

  افزایش قدرت سلول های بنیادی جنینی

سلول های بنیادی همه توان (totipotent) را می توان با تغییر چگونگی شکل گیری کروماتین و هیستون ها از سلول های بنیادی جنینی پرتوان تولید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازeurostemnews، با استفاده از سلول های بنیادی جنینی موش، محققین چگونگی تولید سلول هایی که جنین دو سلولی را شبیه سازی می کنند را مورد مطالعه قرار دارند. در مرحله جنین دو سلولی، هر سلول توتی پوتنت است و قادر است هر سلولی را در بدن تولید کند. جنین هایی که این مرحله دو سلولی را می گذرانند، به طور کلی قادر به تولید سلول های بنیادی پرتوان هستند که قادر به تولید همه سلول های بدن به جز بافت های جفتی هستند. درک چگونگی ایجاد توتی پوتنسی برای درک ماکزیمم درجه پلاستیسیتی سلولی ضروری است و می تواند گزینه های بیشتری را برای بازبرنامه ریزی سلولی و حتی ایجاد گزینه های درمانی در اختیار محققین قرار دهد. محققین فرانسوی در Illkrich به مطالعه این مطلب پرداخته اند. در کشت سلول های بنیادی جنینی به ندرت، سلول هایی ایجاد می شوند که جنین های دو سلولی را تداعی می کنند. محققین اینک به طور عمد چنین سلول هایی را از سلول های بنیادی پرتوان القایی و برای تست توتی پوتنسی ایجاد کرده اند.

محققین برای شبیه سازی این جنین های دو سلولی از RNA مداخله گر برای مهار تولید CAF-1 استفاده کردند که پروتئینی است که در سازماندهی کروماتین نقش دارد. با استفاده از این روش سلول هایی که مرحله دو سلولی را شبیه سازی کنند به طور قابل ملاحظه ای در مقایسه با شرایط تکوینی خودبخودی در کشت های سلول های بنیادی جنینی تولید شدند. بنابراین محققین به این نتیجه رسیدند که CAF-1 ثبات مرحله های سلول های بنیادی را کنترل می کند و در سلول هایی که این پروتئین مهار  شود، این سلول ها می توانند به طور خود بخودی مانند سلول های مرحله دو سلولی شوند. برای تست این توتی پوتنسی محققین از تکنیک انتقال هسته سلول سوماتیک(SCNT) استفاده کردند. به طور کلی نتایج نشان می دهد که سلول های شبه مرحله جنینی اولیه را می توان مدولاسیون کروماتین و هیستون ها برای ایجاد سلول های توتی پوتنت القا کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه