تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 مهر 1394
مطالعات اپتوژنتیک نشان می دهد که چه نورون هایی سوئیچ اصلی باروری را تحریک می کنند

  مطالعات اپتوژنتیک نشان می دهد که چه نورون هایی سوئیچ اصلی باروری را تحریک می کنند

محققین نیوزیلندی در تلاش های بی وقفه خود برای درک مکانیسم های عصبی دخیل در کنترل مغزی باروری به نکات جدیدی دست پیدا کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازlaboraoryequipment، محققین در دانشگاه اوتاگو شواهدی را ارائه کرده اند که نورون های کیس­پپتین به طور همزمان عمل کرده و تولید پالس های اپیزودیک هورمونی کوچکی می کنند که برای عملکرد تولیدمثلی طبیعی انسان و سایر پستانداران حیاتی هستند. مدت زمان طولانی است که مشخص شده است که پالس های اپیزودیک هورمون آزاد کننده گنادوتروپین(GnRH) به غده هیپوفیز نقش مهمی در باروری دارد. این پالس های اپیزودیک که هر یک ساعت یک بار تکرار می وشد موجب آزادسازی هورمون های FSH و LH به جریان خون به صورت پالسی می شود. مشکلات ناباروری مختلفی را به اختلال در این آزادسازی هورمونی پالسی ربط می دهند که از مشکلاتی در بلوغ تا ناتوانی در حفظ بارداری را شامل می شود. برای مثال، یکی از دلایل معمول ناباروری در زنان، سندرم پلی کیستیک تخمدان است که به دلیل سریع اتفاق افتادن این پالس ها است. اما یک سوال مطرح است، آیا این تنها نورون های GnRH است که پالس را تولید می کند یا فعالیت شبکه وسیع تر دیگری از نورون ها است که باروری را کنترل می کند؟

برای پاسخ به این سوال، محققین با استفاده از مطالعات موشی و تکنیک های بروز اپتوژنتیک به طور انتخابی نورون های کیس­پپتین را در بخش های خاصی از هیپوتالاموس مغزی فعال کردند. بعد از اندازه گیری نمونه های خونی، آن ها دریافتند که فعال کردن جمعیت های سلولی نورون های کیس­پپتین به طور قابل ملاحظه ای منجر به تولید پالس های ترشح LH می شود. زمانی که محققین این نورون ها را در موش های فاقد گیرنده های کیس­پپتین روی نورون های GnRH فعال کردند، هیچ پالس LH تولید نشد. این یافته ها دیدگاه های مهمی را برای تلاش هایی که در آینده برای درمان ناباروری صورت می گیرد ایجاد می کند که این امر می تواند از طریق پالس های GnRH‌کمتر یا بیشتر صورت گیرد. محققین می گویند که تصور می شود که بیش از یک سوم موارد ناباروری زنان مربوط به اختلالاتی است که در این نواحی مغزی صورت می گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه