تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 آبان 1394
پروتئین سیتوکراتین5(CK5) نشان دهنده سرطان تخمدان مقاوم به سیس پلاتین است

  پروتئین سیتوکراتین5(CK5) نشان دهنده سرطان تخمدان مقاوم به سیس پلاتین است

مطالعه ای در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو نشان می دهد که پروتئین سیتوکراتین5 یا CK5 که مارکری برای پیش آگهی ضعیف سرطان سینه است، می تواند سرطان های تخمدان مقاوم به شیمی درمانی سیس پلاتین را نیز نشان دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سیس پلاتین یکی از مهره های اصلی در درمان سرطان تخمدان محسوب می شود و محققین می دانند که سرطان های تخمدان ممکن است به این ماده مقاومت پیدا کنند و زمانی که این اتفاق بیافتد نتیجه ماجرا مطلوب نخواهد بود.

پروتئین سیتوکراتین5 یا CK5 نیز در تشکیل اسکلت سلولی سلول های اپی تلیالی نقش دارد. سلول هایی با اسکلت سلولی که مقادیر زیادی CK5 داشته باشند، احتمال زیادی دارد که دارای ویژگی های سلول های پیش ساز و شبه بنیادی باشند. در سرطان، این سلول ها چندان دلخواه نیستند زیرا حتی بعد از درمان تمایل به ایجاد تومور دارند. مطالعات قبلی نشان داده است که این پروتئین مارکری برای پیش آگهی ضعیف سرطان سینه گیرنده استروژن مثبت(ER+) است. این مطالعه این مطلب را به سرطان تخمدان نیز ربط می دهد. در مطالعات تمایل زیادی به یافتن راهی برای تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان وجود دارد و همگام تلاش هایی نیزصورت می گیرد تا به درک مکانیسم های مقاومت پلاتینیوم نائل آیند. این مطالعه با معرفی CK5 به عنوان یک مارکر بالقوه برای پیش بینی مقاومت به سیس پلاتینیوم، گامی مهم به سمت حل این معماها برداشته است. نکته جالبی که وجود دارد که سلول های CK5 مثبت، در بسیاری از سرطان ها هنرپیشه اصلی سناریو هستند. تعیین عملکرد CK5 در فراهم آوردن موجبات مقاومت به شیمی درمانی می تواند راه را برای ارائه درمان های هدفمند و موثر هموار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه