تاریخ انتشار: شنبه 05 دی 1394
پیوند سلول های بنیادی بهبود چندانی در بیماری کرون ایجاد نمی کند

  پیوند سلول های بنیادی بهبود چندانی در بیماری کرون ایجاد نمی کند

در مورد افراد بزرگسالی که برای درمان بیماری کرون قادر به جراحی نیستند، استفاده از پیوند سلول های بنیادی خون ساز نه تنها در مقایسه با درمان های متداول نتایج بهتری را ایجاد نمی کند بلکه سمیت قابل توجهی نیز نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن و عود کننده در مجرای گوارشی است که می تواند حیات فرد را با تهدید مواجه کند، کیفت زندگی وی را پایین بیاورد و امید به زندگی را در وی کاهش دهد. استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی، درمان استاندارد این بیماری هستند ولی برخی از بیماران به این درمان پاسخ نمی دهند. برخی گزارشات موردی نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی خون ساز ممکن است برای بیماران مبتلا به این بیماری سودمند باشد. به همین دلیل دکتر Hawkey و همکارانش در دانشگاه ناتینگهام، 45 بیمار مبتلا به بیماری کرون که مایل به جراحی نبودند را انتخاب کردند و 23 مورد از آن ها را تحت پیوند سلول های بنیادی خون ساز قرار دادند(22 نفرهم به عنوان گروه کنترل). نتایج نشان داد که هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه بیماران وجود ندارد. این در حالی بود که میزان عوارض جانبی که در بیماران گروه تیمار مشاهده شد در مقایسه با گروه کنترل به میزان معناداری بیشتر بود(76 مورد در برابر38 مورد). از آن جایی که تنها تعداد اندکی از بیماران توانستند بهبود پایداری را به دست آورند(دو مورد)، محققین به این نتیجه رسیدند که پیوند سلول های بنیادی خون ساز نمی تواند تاریخچه طبیعی بیماری کرون را تغییر دهد و این یافته ها پیشنهاد می کند که برای رسیدن به یک نتیجه قطعی حداقل باید تعداد بیشتری از افراد را تحت سلول درمانی قرار داد.

کرون یکی از بیماریهای التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود که می‌تواند هر قسمتی از لوله گوارش را درگیر کند هرچند بیشتر روده باریک درگیر است. بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را درگیر سازد و حتی موجب فیبروز شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه