تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 بهمن 1394
مدل سازی با سلول های بنیادی: چگونه سلول های ایمنی می توانند خودنوزایی کنند

  مدل سازی با سلول های بنیادی: چگونه سلول های ایمنی می توانند خودنوزایی کنند

زمانی که اندام های ما پیر و فرسوده می شوند، خودنوزایی آن ها به سلول های بنیادی اندکی که در بافت ها وجود دارند بستگی پیدا می کند؛ زیرا طیف وسیعی از سلول های تمایز یافته قادر به تقسیم و تولید سلول های جدید نیستند. در واقع بسیاری از سلول ها با گذشت زمان قابلیت خودنوزایی خود را از دست می دهند اما ماکروفاژها که نوعی از سلول های ایمنی هستند این توانایی را حفظ می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، تیمی از محققین فرانسوی- آلمانی در مرکز تحقیقاتی مکس دلبروک برلین کشف کرده اند که چگونه ماکروفاژها می توانند به طور نامحدود تقسیم شده و خودنوزایی کنند. به نظر می رسد که ماکروفاژها با فعال کردن شبکه ای ژنی مشابه با آن چه در سلول های بنیادی جنینی وجود دارد می توانند این توانایی را کسب کنند. این یافته ها می تواند در آینده ای نزدیک دستورالعمل های جدیدی را در زمینه طب بازساختی و ترمیم ارائه دهد.

چندی پیش این محققین نشان داده بودند که دستکاری های ژنتیکی که منجر به خاموش سازی دو فاکتور رونویسی به نام های MafB‌و c-Maf در ماکروفاژها موجب شروع برنامه خودنوزایی آن ها می شود. بعد از این دستکاری، این سلول ها توانستند به طور نامحدود در کشت های سلولی آزمایشگاهی تکثیر شوند. در این مطالعه جدید، محققین چنین واقعه ای را در ماکروفاژهای مختلفی که ار موش گرفتند و دچار دستکاری های ژنتیکی نشده بودند نیز مشاهده کردند. این امر زمانی اتفاق می افتد که غلظت های MafB‌و c-Maf از همان ابتدا پایین باشد و یا این که برای مدتی کوتاه مهار شده باشند. محققین این برنامه خودنوزایی ماکروفاژها را با سلول های بنیادی جنینی مقایسه کردند. نتیجه بسیار جالب بود: آن ها دریافتند که ژن های ماکروفاژی در چارچوبی بسیار شبیه سلول های بنیادی جنینی به تکثیر و خودنوزایی می پردازند. در واقع می توان گفت که سلول های تمایز یافته حاوی ژن های خفته ای از سلول های بنیادی هستند. اما نکته ای که باقی می ماند این است که ماکروفاژها می توانند ژن های خودنوزایی شان که در سلول های بنیادی نیز وجود دارند از طریق یکسری عناصر تنظیمی خاص فعال کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه