تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 اسفند 1394
به دنبال درمانی هدفمند و بهتر برای بیماران سرطانی جوان

  به دنبال درمانی هدفمند و بهتر برای بیماران سرطانی جوان

سی سال قبل وقتی کودکی مبتلا به بدخیمی های کودکی تشخیص داده می شد به دلیل نبود درمان های مناسب در برابر بیماری تسلیم می شد. اما امروزه سرطان کودکان به دلیل پیشرفت های صورت گرفته در طب بالینی و کاربردی شدن تحقیقات در بالین به یک داستان موفقیت آمیز تبدیل شده است. با این حال، این درمان ها با اینک بقای کودکان را افزایش می دهند اما باز هم مشکلاتی را برای سلامت کودک ایجاد می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، به حداقل رساندن سمیت های درمانی در دارو درمانی هایی که صورت می گیرد هدف جدید و مهمی به شمار می آید. در تلاش برای حل این مشکل، محققین در بیمارستان کودکان سیدنی بر مبنای اطلاعات موجود در مورد ساختار ژنتیکی بیماران برای درمان های شخصی، زمینه ای از پیوند سلول های بنیادی را کشف کرده اند. در حال حاضر لوکمیای لنفوبلاستیک حاد شایع ترین سرطان در بین کودکان است. با توجه به پیشرفت های صورت گرفته حدود 95درصد بیماران در حالت متوسط تا استاندارد بیماران و حدود 80 درصد آن ها در موارد شدید قابل درمان هستند. اما همان طور که می بینیم هنوز شماری از کودکان میتوانند قربانی این بیماری باشند.

در طی سال ها تحقیق محققین توانسته اند یکی از کودکان با فرم پیشرفته بیماران را با استفاده از پیوند سلول های بنیادی که از یک اهدا کننده مطابق گرفته شده بود درمان کنند. این بیمار سلول های بنیادی را دریافت کرد و به مدت هفت تا 10 روز تحت شیمی درمانی شدید قرار گرفت. یکی از مشکلات مهم وجود عوارض جانبی مربوط به این داروها است. اینک محققین به دنبال شناسایی ژن هایی هستند که مسئول متابولیسم دارویی و مدیریت دارویی هستند. این ژن ها آنزیم های متابولیزه کننده را کد می کنند و این آنزیم ها غالبا در کبد وجود دارند. برخی افراد ظرفیت متابولیزه کردن این داروهای شیمی درمان را ندارند و این در حالی است که برخی آن ها شدیدا داروها را متابولیزه می کنند. بنابراین باید به دنبال شناسایی دوز دارویی مناسب برای هر بیمار بود. با توجه به آن چه گفته شد محققین گام را فراتر نهاده اند و به دنبال راهی برای دارو درمانی شخصی هستند به نحوی که با توجه به ظرفیت های متابولیسمی فرد، داروهای مناسبی را برای فرد طراحی کنند که هم سمیت کمتری داشته باشند و هم این که مانع از عود مجدد سرطان در کودکان شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه