تاریخ انتشار: یکشنبه 26 آذر 1391
اهداف جدیدی برای داروهای مهارکننده تومور تهاجمی مغزی شناسایی شد

محققان موسسه سرطان دانشگاه پیتسبورگ (UPCI) بیش از 125 مولفه ژنتیکی را دریک رده سلولی مشتق از تومورمغزی مقاوم دربرابرشیمی درمانی شناسایی کردند که می تواند امید جدیدی را برای درمان های دارویی به منظور ازبین بردن سلول های سرطانی ارائه کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،  نتایج این مطالعه درمجله Molecular Cancer Research منتشرشده است .این اهداف دارویی بالقوه پس از تست بیش از 5،000 ژن به دست آمده از گلیوبلاستومای مولتی فرم، نوعی تومور تهاجمی مغزی، شناسایی شده است. نقش این ژن ها در پاسخ به داروی شیمی درمانی تموزولومید مورد بررسی قرار گرفت.  دکتر David Svilar نویسنده این مطالعه گفت: درمان استاندارد فعلی برای مراقبت از افراد مبتلا به این نوع سرطان، حذف هر چه بیشتر تومورها و پس از آن درمان با اشعه و داروی تموزولومید است. با این حال، گلیوبلاستوما بسیار مقاوم به این داروی شیمی درمانی می باشد، بنابراین ما نیاز به یافتن درمان های بهتر برای بهبود میزان بقای این بیماران داریم.  به گزارش موسسه ملی سرطان، گلیوبلاستوما مولتی فرم شایع ترین نوع تومورمغزی در بزرگسالان است که حدود 15 درصد از تمام تومورهای مغزی را به خود اختصاص داده است، و به طور معمول در افراد بین سنین 45 تا 70 سال رخ می دهد. بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما معمولا کمتر از 15 ماه پس از تشخیص زنده می مانند و هیچ درمان موثر طولانی مدتی برای این بیماری وجود ندارد . تموزولومید، با  تغییر DNA سلولهای سرطانی که منجر به مرگ سلول ها می شود، عمل می کند.این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده در تومورهای مغزی تایید شده و برای سرطان های دیگر مانند ملانوم و سرطان خون در مرحله آزمایشات بالینی است. این دارو در اکثر بیماران به خوبی تحمل شده است. متاسفانه، برخی از سرطان ها - به خصوص مولتی گلیوبلاستوما - قادر به ترمیم آسیب DNA ایجاد شده توسط تموزولومید قبل از تخریب سلول های سرطانی هستند. آزمایشات بالینی برای تست داروها و دوزهای شیمی درمانی برای مهار این ترمیم درحال انجام است، اما هیچ کدام تا به امروز موثرنبوده است.  دکتر Svilar  و همکارانش اهداف  دارویی را شناسایی کردند که می تواند این سرطان را به تموزولومید حساس کرده و همچنین فرآیندهایی دخیل در بقاء توموربعد از عمل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی را تحت تاثیر قرار دهد. دکتر Svilar گفت: امید ما این است که شرکت های دارویی از یافته های ما برای توسعه داروهای شیمی درمانی برای کمک به بهبود بقای بیماران مبتلا به این سرطان کشنده استفاده کنند.