تاریخ انتشار: شنبه 15 اسفند 1394
بازجویی از محقق ژاپنی برای به سرقت بردن نمونه سلول های بنیادی از موسسه Riken

  بازجویی از محقق ژاپنی برای به سرقت بردن نمونه سلول های بنیادی از موسسه Riken

رسوایی دانشگاهی که چندی پیش با اثبات غیر واقعی بودن نتایج محقق ژاپنی به نام اباکاتا آغاز شده بود، اینک با ادعای مرکز Riken‌مبنی بر سرقت برخی نمونه های سلول های بنیادی اش در همان زمان و بازجویی پلیس از این محقق دوباره بر سر زبان ها افتاده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازJapantimes، محقق اخراجی مرکز Riken به نام هاروکو اباکاتا اخیر تحت یک بازجویی در ارتباط با سرقت نمونه های سلول های بنیادی از کارفرمای سابقش در انستیتو Riken‌در کوبه قرار گرفته است.

پلیس ژاپن در این زمینه می گوید اگرچه مرکز Riken‌در این مورد شکایتی را مطرح نکرده است اما خانم اباکاتا به دلیل شکایتی که یکی از همکاران و پژوهشگران سابق Riken‌از وی تنظیم کرده است برای پاسخ دهی به اداره پلیس احضار شد.

این شکایت نامه ادعا دارد که فردی در آوریل 2011، سلول های بنیادی جنینی را از آزمایشگاه در کوبه به سرقت برده است و این زمانی است که اباکاتا هنوز برای Riken کار می کرده است. وی در دسامبر 2014 مجبور شد این مرکز را با رسوایی ترک کند.

در فوریه گذشته Riken‌تصمیم گرفت به دلیل آن چه عدم صداقت علمی در زمینه کشف سلول های پرتوان شده به دلیل یک محرک نامیده شد، اباکاتا را از آن مرکز اخراج کند. اباکاتا نویسنده اصلی مقالاتی بود که در ژانویه 2014 در Nature به چاپ رسیده بود. این مطالعه در ابتدا کشفی بسیار موفقیت آمیز و حائز اهمیت به نظر می رسید اما خیلی زود سوالات در مورد این مطالعه شروع شد و عدم موفقیت در تکرار این نتایج منجر به رسوایی این محقق گردید و مجله Nature‌مقالات وی را از درجه اعتبار ساقط کرد. بعد از این که محققین موفق به تکرار این نتایج نشدند به این نتیجه رسیدند که احتمالا آن چه اباکاتا آن را STAP cells‌ نامیده است همان سلول های بنیادی جنینی هستند و در واقع چیزی به نام STAP cells‌وجود خارجی ندارد. یک ویال با لیبل سلول های بنیادی جنینی در زمان بررسی ها در آزمایشگاه اباکاتا کشف شد اما وی مخلوط کردن سلول ها با این سلول های بنیادی جنینی را انکار کرد. ماه گذشته اباکاتا کتابی جنجالی را در همین زمینه منتشر کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه