تاریخ انتشار: دوشنبه 17 اسفند 1394
بی خطر بودن استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی در بیماران

  بی خطر بودن استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی در بیماران

مطالعه ای جدید در انستیتو تحقیقاتی Scripps نشان می دهد که عمل تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی برای استفاده بالینی، محال است که موتاسیون های منجر به سرطان را به بیماران منتقل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، مطالعه ای که به تازگی در Nature Communication به چاپ رسیده است گام مهمی در ارزیابی ایمنی سلول درمانی هایی است که به سرعت رو به ازدیاد و پیشرفت هستند. این مطالعه روی ایمنی و بی خطر بودن استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCها) در بیماران انسانی فوکوس دارد. از آن جایی که iPSCها می توانند به انواع سلول ها در بدن تمایز یابند، امیدواری زیادی را برای درمان بیماری ها و آسیب های مختلف مانند پارکینسون و MS ایجاد کرده اند. اما آیا فرایند بازبرنامه ریزی که ماحصل آن ایجاد این سلول ها بوده است، سلول ها را مستعد موتاسیون می کند یا خیر. جواب منفی است!.

برای بازبرنامه ریزی iPSCها، محققین باید سلول های بالغ را بازبرنامه ریزی کنند که این فرایند از طریق ناقل های ژنی مانند ویروس ها یا از طریق mRNAها صورت می گیرد. محققین سه روش متداول تولید iPSCها را مورد بررسی قرار دادند و هر کدام را از نظر پتانسیل ایجاد موتاسیون های منجر به سرطان مورد ارزیابی قرار دادند. در حالی که محققین تغییرات کوچکی را در iPSCها مشاهده کردند اما هیچ روشی منجر به موتاسیون های بارز نشد، محققین این مطالعات را بیش از دو بار تکرار کردند ولی خطر مشخصی را مشاهده نکردند. اما محققین هشدار داده اند که اگرچه ممکن است که این iPSCها طی فرایند بازبرنامه ریزی دچار موتاسیون های منجر به سرطان نشوند اما ممکن است به مرور زمان و طی کشت در آزمایشگاه، برخی موتاسیون های سرطانی در این سلول ها تجمع پیدا کنند. در نتیجه محققین می گویند که پزشکان و سایر محققین پیش از استفاده از سلول هایشان برای سلول درمانی باید آن ها را از نظر موتاسیون مورد ارزیابی قرار دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه