تاریخ انتشار: یکشنبه 29 فروردین 1395
متابولیت های گیاهی می توانند موجب شیمی درمانی های موثرتر شوند

  متابولیت های گیاهی می توانند موجب شیمی درمانی های موثرتر شوند

ترکیب کردن یک اپی ژنین سنتتیک با داروهای ضد سرطانی موجود می تواند مشکل مقاومت دارویی در بیماری های سرطانی را حل کند. هم چنین این ترکیب می تواند بازجذب داروهای سرطانی در سیستم گوارشی را بهبود ببخشد و این موقعیت را فراهم کند که داروهای ضد سرطانی خوراکی بیشتری را در مقایسه با تزریق درون سیاهرگی مصرف کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شیمی درمانی ها گاهی به دلیل مقاومت دارویی با شکست مواجه می شوند. یکی از مکانیسم هایی که منجر به این مقاومت دارویی می شود و drug efflux نام دارد. به موجب این فرایند، سلول های سرطانی با استفاده از پمپ های داخلی که دارند داروهای مهاجم را به بیرون می فرستندو به آن ها اجازه عمل نمی دهند.

محققین دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ که این انتشار به خارج(efflux) را بررسی کرده اند، راهی را برای متوقف کردن این پمپ از بیرون کردن داروها یافته اند که شامل استفاده از ترکیبی پلی فنولی به نام اپی ژنین است که به طور طبیعی در گیاهان و سبزیجات یافت می شود. پلی فنول های گیاهی متابولیت هایی هستند که به رشد و تکوین گیاهان کمک می کنند و اغلب آن ها را از آفت ها و پاتوژن ها در امان می دارند. این محققین دو ترکیب اپی ژنینی را به طور شیمیایی به هم متصل کردند و ایجاد یک دایمر کردند که قادر به اتصال به پمپ است. با استفاده از مطالعات جانوری، آن ها نشان دادند که این دایمر اپی ژنینی جدید در معکوس کردن مقاومت دارویی در سلول های سرطانی از طریق مهار پمپ، بسیار موثر است. بر مبنای این موفقیت، آن ها مجموعه بزرگی از دایمرهای اپی ژنینی بهبود یافته را ایجاد کردند که هر کدام ساختار متفاوتی دارد. مطالعات بیشتر نشان داد که این دایمرها می توانند بیشترین سطح مقاومت دارویی را در سلول های بنیادی سرطانی معکوس کنند. مقاومت دارویی در سلول های بنیادی سرطانی در حال حاضر بزرگترین معضل در انجام شیمی درمان موثر است و استفاده از چنین ترکیب دارویی می تواند امیدواری های زیادی را در زمینه درمان سرطان ایجاد کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه