تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 اردیبهشت 1395
سیکلوفسفامید و پیوند سلول های بنیادی خون ساز

  سیکلوفسفامید و پیوند سلول های بنیادی خون ساز

در چهل و دومین نشست سالیانه انجمن پیوند خون و مغز استخوان اروپا(EBMT)، محققین اطلاعاتی را در مورد نقش سیکلوفسفامید(یک داروی شیمی درمانی) در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی آلوژن درمانی موثر برای بسیاری از بیمارانی است که به سرطان های خونی لاعلاج مبتلا هستند. یکی از محدودیت های استفاده از این درمان ها نیاز به یک اهدا کننده مطابق یا سازگار است و متاسفانه تنها تعداد اندکی از بیماران به اهدا کننده های کاملا مطابق دسترسی دارند. به همین دلیل بسیاری از بیماران با معضلات و شرایطی مانند بیماری پیوند علیه میزبان(GVHD) رو به رو می شوند.

بیش از 5 سال است که به لطف مطالعاتی که محققین دانشگاه جان هاپکینز انجام داده اند، یک داروی قدیمی در زمینه شیمی درمانی به نام سیکلوفسفامید برای مقابله با بیماری GVHD موثر شناخته شده است و به نظر می رسد که استفاده از این دارو بتواند عوارض مربوط به این بیماری را کاهش دهد. در ادامه روند مطالعاتی روی نقشی که این دارو می تواند در موفقیت پیوند سلول های بنیادی ایفا کند، محققین به بررسی نقش این دارو روی سرطان های خوش خیم و برخی بیماری های دیگر مانند بیماری کم خون داسی شکل و تالاسمی نیز پرداخته اند. به هر حال به نظر می رسد که محققین از نتایج و تاثیری که این داروی شیمی درمانی در پیوند سلول های بنیادی ایفا می کند احساس رضایت داشته اند که از آن به عنوان ستون اصلی پیشگیری از GVHD در پیوند سلول های بنیادی خون ساز یاد کرده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه