تاریخ انتشار: یکشنبه 16 خرداد 1395
کشف راهی جدید برای رشد سلول های بنیادی خونی نادر

  کشف راهی جدید برای رشد سلول های بنیادی خونی نادر

محققین در مرکز تحقیقات سلول های بنیادی و سرطانی دانشگاه مک مستر گام های مهمی را به سمت درک سلول های بنیادی سیستم خونی انسان یافته اند. این کشف مربوط به پروتئینی کلیدی است که اجازه کنترل و بازسازی بهتر این سلول ها را می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این کشف نشان می دهد که چگونه پروتئینی به نام موساشی2، عملکرد و تکوین سلول های بنیادی خونی را تنظیم می کند. این اطلاعات استراتژی های جدیدی را ارائه می دهد که می تواند برای کنترل رشد این سلول ها استفاده شود. از این سلول های می توان برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تهدید کننده حیات استفاده کرد.

این تیم تحقیقاتی در روند مطالعاتی شان نگاه ویژه ای به سلول های بنیادی خون بند ناف داشته اند. خون بند ناف منبع تایید شده اما کم استقبالی در درمان سرطان های خونی است. این سلول های بنیادی این پتانسیل را دارند که به گزینه درمانی بسیار مهمی در افرادی که از سرطان های خونی رنج می برند تبدیل شوند. سلول های مشتق از بند ناف دارای ویژگی های منحصربفردی هستند که مصرف آن ها را برای پیوند آسان تر می کند. این ویژگی های شامل در دسترس بودن و سازش پذیری بالا است و در نتیجه می تواند پیوندهای موثرتر و ایمن تری را ارائه دهد. مشکلی که در مورد استفاده از این سلول های بنیادی وجود دارد مقادیر اندک آن ها است، زیرا تنها 5درصد تمام نمونه های خون بند ناف، تعداد سلول بنیادی لازم برای پیوند را دارا هستند. اغلب مطالعات سلول های بنیادی روی پروتئین هایی فوکوس کرده اند که به DNA‌متصل می شوند اما در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که پروتئین موساشی2 که قابلیت اتصال به RNA‌را دارد اهمیت فراوانی در کمیت و کیفیت سلول های بنیادی خون بند ناف دارد و از طرف دیگر بر ضرورت لایه دوم تنظیم بیان ژن ها تاکید دارد. تولید شمار زیادی این سلول های بنیادی برای پیوند می تواند برخی مشکلات مربوط به پیوند و بعد از پیوند را برطرف سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه