تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 خرداد 1395
ژن Oct4 ممکن است نقش مهمی در مهار حمله های قلبی ایفا کند

  ژن Oct4 ممکن است نقش مهمی در مهار حمله های قلبی ایفا کند

محققین دانشگاه ویرجینیا می گویند که بیان ژن Oct4 در سلول های بالغ ممکن است کارایی بالایی در افزایش سلامتی افراد و معکوس کردن برخی اثرات تعیین کننده پیری داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه ویرجینیا می گویند یک ژن که نظریه های علمی یقین داشتند تنها در زمان جنینی فعال است و در افراد بالغ به صورت غیر فعال در می آید، نقش بسیار مهمی را در مهار فاکتورهای دخیل در حمله های قلبی ایفا می کند. این یافته، راه را برای مبارزه با این وضعیت کشنده باز می کند و این دیدگاه را ایجاد می کند که پزشکان می توانند از این ژن برای مهار یا به تاخیر انداختن اثرات پیری استفاده کنند.

ژن Oct4 نقش مهمی را در تکوین موجودات زنده ایفا می کند اما تاکنون همه محققین تصور می کردند که این ژن بعد از تکوین جنینی به طور دائم غیر فعال می شود. برخی مطالعات ضد و نقیض نشان داده است که این ژن می تواند در مراحل بعدی زندگی نیز اثراتی داشته باشد. محققی به نام اوون نشان داده است که این ژن نقش مهمی را در تشکیل پلاک های آرترواسکلروزیسی درون عروق خونی ایفا می کند. گسسته شدن این پلاک ها یکی از دلایل دخیل در بسیاری از حملات و سکته های قلبی است.  آن ها دریافته اند که Oct4 حرکات سلول های عضلانی صاف به درون فیبرهای پشتیبان caps درون پلاک ها کنترل می کنند. این capها مانع از گسسته شدن این پلاک ها می شوند. شواهد نشان می دهد که این ژن منجر به تغییرات ژنی می شود که برآیند آن ها تثبیت پلاک ها است. با توجه به آن چه گفته شد، طراحی و تولید داروها یا عواملی که مسیرهای Oct4 را هدف قرار دهند می توانند منجر به کاهش وقوع حمله و سکته های قلبی شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه