تاریخ انتشار: جمعه 18 تیر 1395
مکانیسم های مسئول برای پیری تخمک انسانی

  مکانیسم های مسئول برای پیری تخمک انسانی

محققین در مدرسه پزشکی Yale مسیرهای مولکولی را شناسایی کرده اند در پیری تخمک های انسانی دخیل هستند. چنین مطالعاتی می تواند در نهایت منجر به درمان و تصحیح آسیب های مربوط پیری شده و باروری را در خانم های 40 سال به بالا بهبود ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه که به تازگی به چاپ رسیده است محققین نشان داده اند که از 40 سالگی به بعد کیفیت تخمک ها سریعا کاهش می یابد و آسیب های تخمکی نیز به دلیل محرومیت سلول ها از اکسیژن اتفاق می افتد.

اغلب زنان به دلایلی باردار شدن را به تاخیر می اندازند. اما با افزایش سن، سلول های کومولوس احاطه کننده و تغذیه کننده تخمک شروع بع مردن می کنند که به نظر می رسد این امر به دلیل فقدان اکسیژن صورت می گیرد. این هیپوکسی فولیکولی منجر به آبشاری از تغییرات بیوشیمیایی در سلول های کومولوس می شود. این ممکن است در نهایت روی ناهنجاری های کروموزومی مشاهده شده در افراد پیرتر اثر بگذارد. در این مطالعه دکتر پاتریزیو و همکارانش در Yale نمونه های مربوط به 20 سلول کومولوسی در 15 بیمار جوان تر از 35 سال و پیرتر از 40 سال را مورد مطالعه قرار دادند. بررسی ها نشان داد که تفاوت معناداری در مولکول های RNA این دو دسته افراد وجود دارد. پاتریزیو می گوید تغییرات در محیط تخمدان مانند کاهش منبع اکسیژن برای رشد فولیکول می تواند منجر به پیری تخمدان ها شود. اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که سلول های کومولوسی زنان پیرتر تحت تاثیر سطح اکسیژن پایین محیط قرار می گیرد و در نتیجه بیان ژن های حساس به شرایط هیپوکسی افزایش پیدا می کند، که این امر منجر به پیر شدن تخمک های موجود در تخمدان می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه