تاریخ انتشار: دوشنبه 04 مرداد 1395
آنالیز چربی روی چیپ های میکروفلوئیدیک

  آنالیز چربی روی چیپ های میکروفلوئیدیک

گروهی از محققین آلمانی در فرایبورگ، چیپ میکروفلوئیدیکی را طراحی کرده اند که بیش از یک صد سلول های بنیادی بالغ مشتق از چربی می توانند روی آن رشد کرده و تقسیم شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در بدن انسان، بافت چربی به عنوان یک مخزن انرژی عمل می کند و در این میان سلول های بنیادی بالغ وظیفه حفظ و بازسازی این فرایند را دارند. مطالعات گذشته به آن ها این توانایی را داده بود که مسیرهای سیگنالینگ دخیل در بلوغ سلول های چربی را نشان دهند و نشان دادند که کالری های مربوط به مواد غذایی محیط کشت می تواند روی این فرایند تاثیر بگذارد.

در ادامه محققین در صدد بررسی فاکتورهای محیطی بویژه مواد غذایی برآمدند که منجر به رشد انواع مختلف سلول های چربی می شود. فاکتورهایی مانند انسولین و سطح قند خون تعیین می کند که سلول های بنیادی بالغ در بافت چربی به سلول های چربی بالغ شوند یا خیر. هر گونه انحراف از این فرایند بلوغ می تواند منجر به چاقی یا دیابت شوند. برای تعیین این که آیا فاکتورهای دیگر نیز روی این فرایند تاثیر دارند یا خیر، محققین باید این فرایند را در بیرون بدن بررسی کنند. در این مطالعه جدید، محققین از تکنولوژی lab on a chip برای مطالعه سلول های بنیادی بالغ در بافت چربی و چگونگی تکوین آن ها به سلول های چربی بالغ و فاکتورهای تاثیر گذار روی این فرایندها استفاده کردند. آن ها چیپ میکروفلوئیدیکی را طراحی کردند که به حداقل محیط کشت نیاز داشت. پلت فرم مورد استفاده به صورت میکروکانال هایی بود که کشت سلول ها را طی یک دوره سه هفته ای تغذیه می کرد. مشخصه اصلی این چیپ وجود یک برنامه آنالیز پروتئین اتوماتیک درون چیپ است که مسیرهای سیگنالینگ را طی رشد سلولی آنالیز می کند. این تکنولوژی جدید به محققین اجازه شناسایی فاکتورهای خارج سلولی مختلف را می دهد و محیطی مشابه ریز محیط سلولی در بدن را برای سلول ها فراهم می کند. در این مطالعه، سلول های بنیادی بالغ مشتق از بافت چربی با موفقیت درون چیپ به سلول های چربی بالغ تمایز یافت و مسیر سیگنالینگ مربوط به این فرایند یعنی mTORC1 نیز شناسایی شد. این مطالعه نشان می دهد که با افزایش محتوای کالری محیط غذایی و کشت، طی فرایند تمایز، چربی بیشتری درون سلول ها ذخیره می شود. محققین می گویند این مطالعه می تواند ارتباط بین عادات تغذیه ای انسان و تشکیل سلول های چربی را به خوبی نشان دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه