تاریخ انتشار: دوشنبه 18 مرداد 1395
استفاده از بافندگی سه بعدی برای رشد جایگزین مفصل ران

  استفاده از بافندگی سه بعدی برای رشد جایگزین مفصل ران

دکتر فرشید گیلک و همکاران در دانشگاه سنت لوئیس موفق شده اند داربستی سه بعدی را طراحی کنند که می تواند نیاز بیماران به جراحی های تعویض مفصل ران را مرتفع سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، با هدف درمان مفصل های ران فرسوده و ملتهب و بدون نیاز به جراحی های گسترده برای تعویض این ناحیه آناتومیک، محققین سلول های بنیادی را برای رشد غضروف جدید روی الگوی سه بعدی شبه توپ سر مفصل برنامه ریزی کرده اند. بدنبال آن ، آن ها با استفاده از ژن درمانی غضروف جدید را برای آزادسازی مولکول های ضد التهابی و ممانعت از بازگشت التهاب فعال خواهند کرد.

این محققین براین باورند که این تکنیک می تواند در آینده ای نزدیک جایگزین جراحی های تعویض مفصل ران بویژه در بیماران جوان شود. پزشکان به انجام چنین جراحی هایی برای بیمارانی که زیر 50 سال سن دارند بی میل هستند زیرا مفصل های پروتزی کمتر از 20 سال دوام دارد و در نتیجه افراد را نیازمند انجام جراحی ثانویه ای می کند که خود می تواند منجر به تخریب استخوان و افزایش خطر عفونت شود.

اما در این تکینک جدید، دکتر فرشید گیلک و همکارانش از یک داربست سنتزی سه بعدی و زیست تخریب پذیر استفاده می کنند. این داربست درون قالبی با شکل دقیق مفصل بیمار قالب گیری می شود و بوسیله غضروف ساخته شده از سلول های بنیادی مشتق از چربی زیر پوستی خود بیمار پوشیده می شود. این داربست یه سطح مفصل ران ملتهب ایمپلنت می شود و در سطح این مفصل ران بافت زنده ای را ایجاد می کند که درد آرتریتی را کاهش می بخشد و فرد را از انجام جراحی تعویض مفصل بی نیاز می سازد. علاوه براین با وارد کردن یک ژن به درون غضروف جدیدا رشد کرده و فعال کردن آن با دارو، این ژن می تواند مولکول های ضد التهابی را برای مبارزه با بازگشت آرتریت آزاد کند. این داربست سه بعدی با استفاده از الگویی بافته شده ساخته شده است که ساختاری با ویژگی های غضروف طبیعی را تداعی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه