تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 شهریور 1395
تصویب آیین نامه مراکز ارایه دهنده خدمات سلولی مانع خروج بیمارازکشور می شود
دبیرستاد علوم وفناوری های سلول بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری:

  تصویب آیین نامه مراکز ارایه دهنده خدمات سلولی مانع خروج بیمارازکشور می شود

دبیر ستاد علوم و فناوری های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این که تصویب آیین نامه تاسیس مراکز خدمات سلولی در معاونت درمان وزارت بهداشت در حال انجام است، گفت: تصویب این آیین نامه بیماران را از سفر به خارج از کشور بی نیاز می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر امیرعلی حمیدیه افزود: پیش نویس آیین نامه تاسیس مراکز ارایه خدمات سلولی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه تهران، معاونت درمان وزارت بهداشت، دپارتمان طب ترمیمی، مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان، مرکز ضایعات نخاعی دانشگاه تهران و پژوهشکده علوم سلولی و ملکولی در غدد و متابولیسم، تدوین و جهت تصویب به معاونت درمان وزارت بهداشت ارایه شده است.

وی بیان کرد: در سال های اخیر برخی از بیماران برای دریافت برخی خدمات سلولی نظیر درمان درد زانو و برخی از بیماری های پوستی با سلول های بنیادی به خارج از کشور می روند، این در حالی است که بسیاری از این خدمات در داخل کشور ارایه می شود.
حمیدیه اظهارکرد: نبود آیین نامه و قوانین مرتبط با ارایه خدمات سلولی در داخل کشور و نیز تبلیغات برخی از کشورها در فضای مجازی در زمینه ارایه این خدمات موجب شده است که بسیاری از بیماران تمایل به دریافت خدمات درخارج از کشور داشته باشند، اما تخصص و خدمات لازم در این زمینه در کشور وجود دارد و حتی بسیاری از بیماران از کشورهای دیگر مشتاق دریافت خدمات در داخل ایران هستند، فقط باید این امر قانونمند شود و آیین نامه های مربوط به آن هرچه زودتر تصویب و ابلاغ شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بعضی از رشته های پزشکی در حوزه سلول درمانی در برخی از کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن، چین و هند به صورت قانونی فعال شده است و آنها قوانین خود را در این زمینه تصویب کرده اند و حتی بدون آن که منتظر تصویب قانون آمریکا و اروپا در این زمینه بمانند، شروع به ارایه خدمات سلولی کرده اند.
حمیدیه گفت: اما متاسفانه ما هنوز در کشور خودمان سازوکار قانونی در این زمینه نداریم، این اتفاق موجب شده است که برخی از هموطنان ما هم بدون هماهنگی با مراجع، تنها براساس شنیده های خود از برخی متخصصان و کسب اطلاعات از فضای مجازی، برای دریافت خدمات سلولی و درمان به کشورهای فوق مراجعه کنند.
وی با اشاره به این که در یک سال و نیم گذشته وزارت بهداشت در حوزه سلول درمانی فوق العاده عمل کرده است، گفت: سازمان غذا و دارو اولین آیین نامه سلول، بافت و ژن درمانی را در این مدت ارایه کرده است و هم اکنون محصولات سلولی در حال اخذ تاییدیه از سازمان غذا و دارو هستند.
به گزارش ایرنا، حمیدیه بیان کرد: در همین راستا معاونت درمان وزارت بهداشت نیز برای ارایه راهکار قانونی درحال تصویب آیین نامه مراکز ارایه دهنده خدمات سلولی است، امیدواریم با تلاشی که وزارت بهداشت در این حوزه انجام می دهد و با تصویب هرچه سریعتر این آیین نامه، امکان درمان در داخل کشور فراهم شود. 
وی یادآور شد: همانطور که کشورهایی مانند چین و هند منتظر تصویب قوانین و مقررات در آمریکا نماندند و با ضوابط و مقررات خودشان کار را شروع کردند، ما هم می توانیم ضوابط و قوانین خودمان در حوزه ارایه خدمات سلول درمانی را داشته باشیم و با مقررات خودمان ارایه خدمات به بیماران را شروع کنیم.
وی با اشاره به این که پزشکان ما در این حوزه به خوبی آموزش دیده اند، افزود: در واقع، علوم پایه ما خوب توسعه پیدا کرده و الان وقت آن است که محصولات و خدمات وارد بازار خدمت به مردم شود، اگر با سرعت بیشتری پیش رویم، حتی می توانیم بیمار به داخل کشور جذب کنیم.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه