تاریخ انتشار: شنبه 20 شهریور 1395
دارویی ارزان قیمت که می تواند بیماری قلبی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک آهسته کند

  دارویی ارزان قیمت که می تواند بیماری قلبی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک آهسته کند

محققین دانشگاه نیوکاسل برای این باورند که یک دارو که عموما برای دیابت نوع دو تجویز می شود می تواند به صورت روتین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نیز استفاده شود و روند ابتلا به بیماری های قلبی را در آن ها آهسته کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، متفورمین دارویی ارزان قیمت است که اغلب برای دیابت نوع دو مصرف می شود تا سطح قند خون را با کاهش تولید گلوکز در کبدپایین بیاورد. این دارو معمولا برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک استفاده نمی شود. با این حال، برای اولین بار یک مطالعه بالینی نشان داده است که متفورمین می تواند توانایی بیماران برای ترمیم عروق خونی آسیب دیده خودشان را با افزایش سلول های بنیادی عروقی بهبود ببخشد. محققین این مطالعه بر این باورند که این پژوهش جدید گامی بزرگ در تکوین راه های مناسب برای بهبود درمان های مربوط به دیابت نوع یک محسوب می شود. برای اولین بار، این مطالعه نشان داده است که متفورمین ورای بهبود کنترل دیابت مزایایی دیگری نیز برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک دارد و همان طور که گفته شد سلول های بنیادی عروقی بیماران را افزایش می دهد و به آهسته کردن یا به تاخیر انداختن بیماری عروقی در آن ها کمک می کند. علاوه براین این مطالعه نشان داده است که با مصرف این دارو، سلول های مربوط به عروق خونی آسیب دیده کاهش می یابد و این امر ثابت کرد ترمیم عروق خونی در بیماران اتفا افتاده است.

در این مطالعه محققین 23 بیمار 19 تا 64 ساله مبتلا به دیابت نوع یک را با متفورمین تیمار کردند. آن ها به مدت هشت هفته و به صورت روزانه سه قرص متفورمین را مصرف کردند. سپس محققین سلول های بنیادی بیماران را به طور مستقیم در خون آن ها اندازه گیری کردند و هم چنین این سلول ها را در لوله های آزمایش رشد دادند و رفتار آن ها را مورد بررسی قرار دادند. محققین مشاهده کردند که بیمارانی که متفورمین مصرف کرده اند قادر به ترمیم بهتر عروق خونی شان بودند که این امر ناشی از عملکرد سلول های بنیادی عروقی شان بود. این امر موجب می شود که عملکرد قلبی و عروقی بیماران بهبود پیدا کند و در نتیجه روند ابتلا به بیماری های عروقی در آن ها آهسته یا متوقف شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه