تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر 1395
سلول های ایمنی مطابق از نظر ایمنی مانع از رد پیوند شبکیه در جانوران می شوند

  سلول های ایمنی مطابق از نظر ایمنی مانع از رد پیوند شبکیه در جانوران می شوند

رویکردهای پیوندی مبتنی بر سلول های بنیادی، پتانسیل بالایی در درمان طیف وسیعی ار بیماری های چشمی دارند اما به دلیل نگرانی هایی که در مورد هزینه، ایمنی و کارایی این روش ها وجود دارد با محدودیت هایی مواجه هستند. محققین ژاپنی توانسته اند بخشی از این نگرانی ها را برطرف سازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین توانسته اند با سلول های شبکیه مشتق از سلول های بنیادی و تولید شده از جانوران اهدا کننده مطابق از نظر ایمنی را بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی با موفقیت پیوند کنند.

در سال های اخیر سلول های بنیادی پرتوان القایی به عنوان منبعی نامحدود برای تولید سلول های مختلف جذابیت های زیادی را برای پیوند ایجاد کرده اند. استفاده از سلول های iPSC که از خود فرد گرفته شده باشند، به دلیل این که مشکلی از نظر ایمنی زایی ایجاد نمی کنند می تواند گزینه مناسبی برای سلول درمانی و طب بازساختی باشد اما مشکل اینجاست که این روش هزینه بر برای بیمارانی که نیاز فوری برای پیوند دارند، مناسب نیست. یک جایگزین جذاب می تواند سلول درمانی های آلوژن جایگزین باشد که طی آن iPSCهای مشتق از یک فرد برای فرد دیگر استفاده می شود. اگرچه این استراتژی کم هزینه تر است اما با مشکل رد پیوند همراه است. در مطالعه جدید محققین مرکز RIKEN سلول های اپی تلیالی رنگدانه دار شبکیه مشتق از iPSC را از میمون های اهدا کننده گرفته و به چشم میمون های گیرنده پیوند کردند. در مواردی که اهدا کننده ها و گیرنده ها از نظر ایمنی مطابق بودند، رد پیوندی صورت نگرفت که این نشان می دهد که استفاده از این  سلول های رنگدانه دار شبکیه می تواند به درمان بیماری های چشمی آن ها کمک کند. سلول های T به این سلول های رنگدانه دار شبکیه دار که از یک میمون مطابق از نظر MHC بود، هیچ واکنش منفی نشان ندادند.محققین امیدوارند بتوانند بزودی شواهدی بدست آورند که نتایج این مطالعه را به بحث های بالینی انسانی نیز تعمیم دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه