تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 آبان 1395
مهندسی سلول درمانی قلب با الهام از خود بدن

  مهندسی سلول درمانی قلب با الهام از خود بدن

طی حمله قلبی که آن را از نظر بالینی انفارکته میوکاری حاد(MI) می نامند، سلول های عضلات قلبی شدیدا آسیب دیده و در نهایت می میرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طبق آمار ارائه شده بوسیله انجمن قلب آمریکا، انفارکته میوکاری دلیل اصلی مرگ در سراسر دنیا محسوب می شود و این امر تا حد زیادی به دلیل ظرفیت محدود بازسازی سلول های قلبی یا کاردیومیوسیت ها است. در یک دهه گذشته، سلول درمانی و استفاده از سلول های بنیادی را راه حلی برای این مشکل می دانند اما نتایج مختلفی بدست آمده است.

محققین دانشگاه ایالتی اوهایو، روش سلول درمانی جدیدی را با الهام از طبیعت طراحی کرده اند که امیدواری زیادی را نشان می دهد. این روش  بقای سلول های بنیادی ایمپلنت شده را در مقایسه با روش های مرسوم به طور معناداری افزایش می دهد. آماده سازی سلول های بنیادی پرتوان برای ایمپلنت شدن به قلب مانند آماده شدن بدن زنان برای ایمپلنت شدن سلول های جنینی به دیواره رحم طی تولید مثل است. مراحل تولید مثلی طبیعی شامل تکثیر سازمان یافته سلول ها برای تشکیل تجمعات یا مورولا است که درون یک پوسته هیدروژلی محافظ و نازک است. به طور مشابه، محققین سلول های بنیادی جنینی موش را درون پوسته هیدروژلی نیمه تراوایی کپسوله کردند و به ان ها اجازه تکثیر دادند. این سازماندهی موجب حفظ حالت بنیادینگی آن ها و مانع از تمایز خودبخودی آن ها شد. گام بعدی در سیستم تولید مثلی زنان یک پیش تمایز یا برنامه است که مورولا را به انواع سلول های خاص تبدیل می کند. برای درمان انفارکته میوکاردی، محققین سلول های بنیادی مجتمع شده را به مرحله قلبی اولیه پیش تمایز دادند. این مرحله بسیار حیاتی است و به نظر می رسد که بحث های موجود در رویکردهای طب بازساختی یعنی تشکیل تراتوما را به حداقل می رساند. این سلول ها برای تبدیل شدن به کاردیومیوسیت متعهد شده اند. در طبیعت، سلول های بنیادی انسانی در مرحله پیش تمایز مورولا تا اندازه ای از پوسته شبه ژله ای شان بیرون آمده و قبل از لانه گزینی بدرون دیواره رحم درون پوسته جدیدی به نام تروفوبلاست مجتمع می شوند. محققین این مراحل را با آزادسازی سلول های قلبی اولیه مجتمع شده و کپسوله کردن آن ها درون داربست های زیست سازگار و زیست تخریب پذیر، پیش از پیوند به قلب موشی آسیب دیده شبیه سازی کردند.

سلول های پیوند شده توانایی بازسازی عالی را نشان دادند و به خوبی به سیگنال های شیمیایی، مکانیکی و الکتریکی پاسخ دادند. تزریق این سلول های بنیادی پرتوان کپسوله شده فیبروز را کاهش داده و عملکرد قلبی و بقای جانور را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه