تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1395
شناسایی هورمونی که بلوغ سلول های چربی را کنترل می کند

  شناسایی هورمونی که بلوغ سلول های چربی را کنترل می کند

محققین در مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد هورمونی را کشف کرده اند که اولین گام در بلوغ سلول های چربی را کنترل می کند. عملکرد این هورمون توضیح می دهد که چگونه رژیم های غذایی پر چربی، استرس و داروهای استروئیدی خاص موجب چاقی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در سرتاسر بدن، چربی های موجود حاوی شمار زیادی سلول های چربی بالغ و شمار اندکی سلول های بنیادی است. این سلول های بنیادی می توانند به سلول های چربی بیشتر تمایز یابند اما تا کنون کسی نتوانسته است نشان دهد که این فرایند چگونه شروع می شود. اما محققین استنفورد نشان داده اند که سلول های چربی بالغ هورمونی به نام Adamts1 ترشح می کنند که به عنوان یک سوئیچ کنترل کننده تعیین می کند که سلول های بنیادی مجاور تمایز یابند و چربی را ذخیره کنند. رژیم های غذایی پر چربی و داروهایی گلوکوکورتیکوئیدی تولید Adamts1 را تغییر می دهند و موجب بلوغ سلول های بنیادی می شوند.

آزمایشات با استفاده از بافت چربی موش نشان داد که سلول های چربی بالغ به طور طبیعی Adamts1 را ساخته و ترشح می کنند. زمانی که به این موش ها گلوکوکورتیکوئید داده شده، سطح Adamts1 کاهش یافت. موش هایی که از نظر ژنتیکی برای ساخت Adamts1 بیشتر مهندسی شده بودند، در مقایسه با موش های طبیعی ذخایر چربی کوچکتری و سلول های چربی بالغ کمتری داشتند. زمانی که Adamts1 به سلول های بنیادی چربی کشت داده شده در آزمایشگاه افزوده شد، موجب بلوک شدن تمایز القا شده با گلوکوکورتیکوئیدها شد که پیشنهاد می کند این هورمون به عنوان یک سیگنال خارج سلولی عمل می کند.

در مجموع به نظر می رسد که Adamts1، هورمونی است که نقش بزرگی را در کنترل این که سلول های بنیادی چربی تمایز یابند یا خیر بازی می کند. البته موش هایی که با رژیم غذایی پرچربی تغذیه شدند، چاق تر شدند اما اغلب سلول های چربی بالغ جدیدشان در بافت چربی احشایی آن ها که پیرامون اندام های داخلی قرار دارد ذخیره شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه