تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 بهمن 1391
کشف  سوئیچ مولکولی جدید در سیتم ایمنی

  کشف سوئیچ مولکولی جدید در سیتم ایمنی

دانشمندان مکانیزمی را کشف کرده اند که سلول های T یاریگربه کمک آن نقش تهاجمی سلول های T کشنده را در مقابل ویروس ها، تومورهای بدخیم یا دیگر سلول های آلوده و آسیب دیده افزایش می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress،این یافته ها که با همکاری چندین گروه تحقیقاتی به دست آمده است به دست یابی داروهای موثری در مقابل AIDS ،سرطان و بسیاری دیگر از بیماری ها که بر اساس این مکانیزم عمل می کنند و سلول های T کشنده بیشتری را در مقابل سلول های آلوده و آسیب دیده بسیج می کنند، منجر خواهد شد.

سلول های T یاریگرکه  به طور عادی به دیگر سلول های  سیستم ایمنی هنگام عفونت کمک می کنند و سلول های T کشنده که مستقیما به سلول های آلوده حمله کرده و آ ن ها را از بین می برند، دو دسته ازمهم ترین سلول های ایمنی به شمار می آیند.مطالعات قبلی نشان داده است که سلول های T یاریگر می توانند در برخی موارد به سلول های کشنده تبدیل شوند.گرچه مکانیزم دقیق آن تا کنون مشخص نشده بود.
پژوهشگران این مطالعه موفق به شناسایی سوئیچ مولکولی شده اند که سلول هایT یاریگر رابه سلول های T کشنده تبدیل می کنند.سلول های  به وجود آمده جمعیت مجزایی از سلول ها هستند و زیر مجموعه سلول های یاریگر TH-1 که قبلا تصور می شدند، نیستند. فهم چگونگی این تبدیل و عوامل آن ، گام مهمی در سود جستن از آن در درمان بیماری هاست.هم با ازکار انداختن این سلول ها در بیماری های خود ایمنی و هم در به کار انداختن آن ها در بیماری های عفونی و سرطان.
یافته این دانشمندان حاکی از آن است که یک فاکتور رونویسی به نام ThPOK به طور مداوم تبدیل سلول های T یاریگر به کشنده را سرکوب می کنند. این تبدیل در همه بافت ها در حضور سایتوکاین هایی نظیر IL-15 به طور طبیعی میتواند صورت گیرد.در برخی افراد علی رغم عفونت مزمن با HIV، ایدز دیده نمی شود.
دانشمندان این پروژه تحقیقاتی می گویند در این موارد این تبدیل صورت گرفته است تا ویروس را تحت کنترل گیرد. آن ها معتقدند با توسعه روش هایی که باعث این تبدیل می شوند، می توان به افراد آلوده به HIV و سایر عفونت های مزمن کمک شایانی کرد.
در بیماری های خود ایمنی هدف کاملا تغییر می کند. به این معنی که سلول های T یاریگر به نوعی در تشدید واکنش های التهابی نقش دارند بنابراین با تبدیل این سلول ها به سلول های تنظیم کننده یا Regulatory می توان سیستم ایمنی را سرکوب کرد. بااین سرکوب سلول های التهابی کاهش می یابند. آنچه که در درمان بیماری های خود ایمنی مد نظر است در سرطان عملکرد تنظیم کنندگی سلول های یاریگر مشکل ساز است زیرا آن ها از تخریب سلول های سرطانی توسط سلول های کشنده جلوگیری می کنند به این علت که سلول های سرطانی از سلول های فرد منشا می گیرند و تفاوت های اندکی با سلول های خودی دارند و سلول های ایمنی به سلول های خود فرد حمله نمی کنند. با آن که سلول های کشنده این تفاوت ها را درک می کنند ولی سلول های تنظیم کننده مانع از عمل آن ها می شوند. به همین علت سلول های سرطانی  می توانند از دست سیستم ایمنی فرار بگریزند. دانشمندان معتقدند می توان  سلول های T تنظیم کننده را به سلول های کشنده تبدیل کرد تا بتوانند به جای بلوکه کردن سیستم ایمنی، در حمله به سلول های سرطانی به آن کمک کنند.
این یافته ها درنشریه  Nature Immunology منتشر شده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه