تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 بهمن 1391
کشور به طور میانگین سالانه 70 هزار مورد سرطان را تجربه می کند
رییس انجمن علمی سرطان ایران در گفتگو با "بنیان" :

  کشور به طور میانگین سالانه 70 هزار مورد سرطان را تجربه می کند

رییس انجمن علمی سرطان ایران گفت: مرگ ناشی از سرطان هایی که قابل پیشگیری هستند، باعث کاهش عمر مفید افراد جامعه شده و هزینه های چشمگیری در ابعاد بهره وری و توسعه اقتصادی در بردارد. تمامی برآوردها حاکی از آنند که ارزش اقتصادی حفظ جان انسان هایی که در اثر مرگ قابل پیشگیری از دنیا می روند از هزینه کنترل و مراقبت سرطان به مراتب بیشتر است.
امتیاز: Article Rating

 

دکترعبدالله فضل علیزاده در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: براساس آخرین بررسی های آماری و اپیدمولوژیکی در ایران، بعد از بیماری های قلبی عروقی و تروما و سوانح ، سرطان سومین عامل مرگ و میر محسوب می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی برنامه ریزی برای کنترل سرطان ها یکی از ضرورت های بهداشتی کشور است و این برنامه ریزی جز با داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت این بیماری در سطح کشور، امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته دکتر فضل علیزاده، سالانه بیش از 30 هزار نفر از جمعیت ایران در اثر این بیماری جان می بازند و تخمین زده می شود سالانه بیش از 70 هزار مورد جدید سرطان در کشور رخ دهد.

وی درخصوص کلینیک های چند تخصصی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر در کشور چندین کلینیک تخصصی چند منظوره مشغول فعالیت می باشند و چون کار تشخیص سرطان باید به صورت تیمی باشد، وجود یک کلینیک تخصصی چند منظوره جزو ضروریات این امر است.

رییس انجمن علمی سرطان ایران با بیان اینکه این کلینیک ها در مراکز دانشگاهی به خصوص با تخصص های مختلف ، جلوه خاص خود را دارا می باشد گفت: این برنامه درحال حاضر به صورت کامل در حال اجرا شدن است و روز به روز رونق بیشتری پیدا می کند.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، دوره گذر اپیدمیولوژیکی بیماری های خود را تجربه کرده و دراین زمینه بار بیماریهای زیادی را تحمل کرده است.

فضل علیزاده گفت: این گذر اپیدمیولوژیکی و دموگرافیکی که در ایران درحال رخ دادن است، تاثیر قابل توجهی بر الگوی موربیدیتی و مورتالیتی بیماری ها در آینده نزدیک و دور خواهد داشت، خصوصا آنکه ظهور بیماری های مزمن غیرواگیر، مشکلات سلامتی ناشی از پیر شدن جمعیت و صدمات ترافیک جاده ای آن را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در این میان ، سرطان نیز یکی از مشکلات عمده سلامتی در ایران محسوب می شود.

وی گفت: برنامه نظام ثبت سرطان کشور، پایه ای اساسی و ریشه ای است برای برنامه های پیشگیری از سرطان چراکه هدف وزارت بهداشت درمورد سرطن ها، پیشگیری و کنترل انواع آن است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه