تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 بهمن 1391
رادیوتراپی رادیکال و کمکی در سرطان معده

  رادیوتراپی رادیکال و کمکی در سرطان معده

سرطان معده یک مشکل بزرگ بهداشتی و چهارمین سرطان شایع است که جز در ژاپن که به دلیل غربالگری امکان تشخیص در مراحل اولیه وجود دارد در سایر موارد بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.
امتیاز: Article Rating

پیشرفته بودن بیماری از یک طرف و وجود شبکه وسیع لنفاتیک در ناحیه ساب موکوز و ساب سروز که امکان دسترسی آسان به پریتوئن را فراهم می سازد از سوی دیگر باعث می شود که جراحی که اساس درمان سرطان معده می باشد نتواند لوکال کنترل دلخواه را ایجاد کند.

طبق آمار تنها 25-40% موارد کانسر معده قابل یک جراحی کوراتیو می باشند و اگر جراحی پالیاتیو را هم به آن بیافزاییم 65-60% بیماران در همان قدم اول جراحی می شوند که باتوجه به درصد بالای موارد T3 , T4 و مثبت بودن مارژین های رادیال که بخصوص در دیستال مری و تومورهای EGjunction دیده می شود عود لوکورژیونال در درصد بالایی از بیماران مشاهده می شود. بنابراین در اقدام اولیه سه گروه بیمار قابل تشخیص می باشند.

Resectable Gastric Cancer در این گروه می شود به مطالعه British cancer stomach group اشاره کرد که در گروه Resectable جراحی تنها با جراحی و رادیوتراپی مقایسه کرده و نشان داد که با اضافه شدن رادیوتراپی بدون اضافه شدن سوروایوال عود لوکوژیونال کاهش می یابد. مطالعات بهبود زنده ماندن 5 ساله را علاوه بر کنترل لوکال در مقایسه با جراحی وبا رادیوتراپی  preoperative  و سپس جراحی نشان داد.

مطالعات کمورادیاسیون pre-op در کانسر معده عمدتا بطور فاز 2 از تعمیم نتایج به دست آمده درکانسر مری رکتوم حاصل شده است و بطور کلی کمورادیاسیون pre-op باید در مطالعات راندومیزه با post- op مقایسه شود. اما در مورد کمورادیاسیون post- op در کانسر معده مطالعات ارزشمندی مثل مطالعه mayo clinic  و مطالعه intergroup 0116 وجود دارد که در مطالعه اخیر overall survival  در گروه جرحی 41%  و کمورادیاسیون بوده . امروزه کمورادیاسیون بعد از جراحی برای تمام موارد کارسینیوم معده EGjunction  که T2 به بالا و N مثبت می باشند و قبل از جراحی درمان نگرفته اند استاندارد می باشد. Unresectable gastric cancer  که هم شامل گروهی می باشند که بطور لوکال پیشرفته بوده و قابل جراحی نمی باشند و هم گروهی که از نظر مدیکال قابل جراحی نیستند. رادیوتراپی تنها ارزش ناچیزی در این گروه دارد اما اضافه شدن کموتراپی بصورت  Difinite chemoradiation  باعث بهبود سوروایوال در بیماران می شود. مطالعه GITSG کموتراپی تنها با کمورادیاسیون را در 90 بیمار بعنوان درمان رادیکال مقایسه کرد و نشان داد در 12 ماه مرگ و میر گروه کمورادیاسیون بیشتر بوده اما بعد از سه سال منحنی ادامه زندگی به یک پلاتو رسیده و بعد از آن مرگ ناشی از سرطان گروه کموتراپی تنها ادامه می یابد و امکان مراقبت صفر می باشد. اما درصد ناچیزی از گروه از کمورادیاسیون مراقب وجود دارد.

 Palliative Radiaton Therapy رادیوتراپی پالیاتیو می تواند تسکین موقتی برای سمپتوم هایی مثل gastric outsiet obstruction  درد ناشی از گسترش تومور خونریزی یا انسداد صفراوی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه