تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 بهمن 1391
نقش استیله شدن DNA درپاسخ به شیمی درمانی

  نقش استیله شدن DNA درپاسخ به شیمی درمانی

هنگام تقسیم سلولی و نسخه برداری در دو رشته DNA شکاف هایی ایجاد می شود.بسته به نوع سلول این اتفاق به کرات می تواند پیش آید.هر روزبسیاری از پروتئین ها در ترمیم DNA به کار می رونداما اگر جهش در آن ها رخ دهد سیستم ترمیم درست عمل نکرده ومی تواند باعث ایجاد سرطان شود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، جمعی از دانشمندان امریکایی طی مطالعه ای نکات جدیدی در مور د تعادل بین عملکرد دو پروتئین BRCA1 و 53BP1 در سیستم ترمیم DNA کشف کرده اند. 
پروتئین های BRCA1 و 53BP1 دو مکانیزم ترمیم به نام های  homologous recombinationوnon-homologous end-joining را کنترل می کنند. پژوهشگران امریکایی به بررسی حضور این دو پروتئین در شکاف های DNA پرداخته اند.       DNA  در هسته به شدت به دور پروتئین هایی به نام هیستون پیچیده اند. استیله شدن یا اضافه شدن گروه شیمیایی استیل در نقاط خاصی از هیستون شماره چهار یا H4صورت می گیرد. اگر محل استیله شدن نزدیک منطقه شکاف DNA باشد اتصال 53BP1 به شدت کاهش می یابد.و BRCA1آزاد باقی مانده و ترمیم از طریق  homologous recombination انجام خواهد شد.
از طرف دیگر اگر استیله شدن کاهش یابدسیستم ترمیم  non-homologous end-joining به کار می افتد. موش های که دارای جهش در BRCA1 هستند به یک نوع شیمی درمانی به نام PARP مقاومت نشان می دهند.اگر هیچ یک از دو پروتئین مذکور در دسترس نباشند سیستم    homologous recombination به کار می افتد.سلول های دارای جهش BRCA1 به مهار کنندگان PARP مقاوم می شوند. بنا براین اگر بتوان استیله شدن اختصاصی را مهار کرد می توان پاسخ بیماران به مهار کنندگان PARP را افزایش داد.
دانشمندان معتقدند با اندازه گیری میزان استیله شدن H4 می توان چگونگی پاسخ یک فرد را به این نوع مهارکنندگان پیش بینی کرد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه