تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 بهمن 1391
پژوهشگران موشی با پاسخ ایمنی مشابه انسان طراحی کردند

  پژوهشگران موشی با پاسخ ایمنی مشابه انسان طراحی کردند

دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)، اولین مدل موشی را که دارای پاسخ سیستم ایمنی بسیار شبیه به انسان است، را طراحی کردند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کشف باعث می شود که راه برای تسریع و مقرون به صرفه ترکردن نسل بعدی داروها برای درمان بیماریهای انسانی مانند سرطان، دیابت و سل، هموارشود .
محققان پزشکی مدت هاست که ازموش ها برای کمک به فرموله کردن داروهای جدید و واکسن ها، به دلیل ویژگی های ژنتیکی و بیولوژیکی نزدیک آنها به فیزیولوژی انسان استفاده می کنند. اما موش ها انسان نیستند و بسیاری از داروهای تجربی که بر موش ها به خوبی اثر می کنند در مطالعات انسانی با شکست مواجه می شوند. یکی از این داروها (α-galactosylceramide (α-GalCer است که سبب از بین بردن تومورهای سرطانی در موش ها با فعال کردن سیستم ایمنی بدن آنها می شود، به دلایل کاملا نامعلوم، این دارو نمی تواند همان پاسخ را درافراد مبتلا به سرطان ایجاد کند.
دانشمندان این فرضیه را مطرح می کنند که این شکست به علت تفاوت های ظریف بین مولکولهای CD1d در موش ها و انسان ها و چگونگی پاسخ آنها به تومورها و عفونت است. مولکول CD1d بر روی سلول های خاصی که باعث پاسخ ایمنی ذاتی بدن می شوند وجود دارند. درمطالعه ای که درمجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده ، محققان USC توصیف کردند که چگونه آنها موشهای مهندسی شده ژنتیکی را ایجاد کردند که مولکول CD1d بسیار شبیه به مولکولهای انسان را بیان می کنند. مهمتراینکه، این مولکول CD1d شبه انسانی به طور موثری سلولهای کشنده طبیعیT  (NKT) را که نوعی سلول سفید خونی حمله کننده به تومورها و عفونت است را درحیوانات زنده دریافت کننده α-GalCer تحریک می کنند.
دکتر Weiming Yuan، ازدانشکده پزشکی USC و محقق اصلی این مطالعه گفت: "این بهترین مدل ما دراین زمینه است". "ما اساسا مجموعه ای از مدل ها را برای شناسایی سریع درمان های ایمنی که می تواند سرطان را ازبین برده و نیز واکسن های قوی تری را ایجاد کند، بررسی کردیم."
موش های ایجاد شده توسط  Yuan اجازه می دهد تا دانشمندان با دقت بیشتری بقاء سلول های NKT مورد هدف داروها را قبل از رفتن به آزمایشات کلینیکی انسانی، تست کنند.
Yuan گفت: "پیش از این، ما حدس می زدیم که آیا دارویی در افراد کار می کنند یا خیر. اما در حال حاضر، احتمال موفقیت یک دارو از 1 از 100 تا 1 از 5 داده می شود.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه