تاریخ انتشار: شنبه 21 بهمن 1391
روغن ماهی ممکن است بیماران دیالیزی را از مرگ ناگهانی قلبی نجات دهد

  روغن ماهی ممکن است بیماران دیالیزی را از مرگ ناگهانی قلبی نجات دهد

درادبیات پزشکی فواید اسیدهای چرب امگا 3 برای قلب بیان شده است. اما تا به حال، محققان مزیت بالقوه آن را برای افراد تحت همودیالیز، که در میان بیماران دارای بالاترین خطر مرگ ناگهانی قلبی قرار دارند، مورد مطالعه قرار نداده است.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، مطالعه منتشر شده درمجله بین المللی Kidney International ، 100 بیمار را که دچارمرگ ناگهانی قلبی در طول سال اول همودیالیز خود شدند و 300 بیمار نجات یافته را برای پاسخ به این سوال مورد بررسی قرار داده است.
دکترAllon N. Friedman ، استادیار پزشکی در بخش نفرولوژی دانشگاه ایندیانا و نویسنده این مطالعه، گفت که این یافته ها به اندازه کافی چشمگیر است و معتقد است که یک مطالعه بالینی کنترل شده همراه با پلاسبو، برای تایید نتایج این مطالعه ضروری است.
Friedman گفت: "ما دریافتیم که سطوح بالاتر اسیدهای چرب امگا 3 در خون بیمارانی که  تازه شروع به همودیالیزکردند با کاهش خطر مرگ ناگهانی قلبی در طول سال اول درمان آنها بسیار مرتبط است. 
میزان بقا پنج ساله در بیماران تحت همودیالیز 35 درصد است که با بیشترین خطر مرگ در چند ماه اول شروع درمان همراه است. شایع ترین علت مرگ و میر دراین بیماران، مرگ ناگهانی قلبی است که حدود یک مورد از هر چهار مرگ را شامل می شود.
Friedman گفت: "خطر مرگ ناگهانی قلبی در بیماران همودیالیزی در سال اول درمان، بالاترین است، نرخ سالانه مرگ ناگهانی قلبی حدود 6 تا 7 درصد است، که در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی حتی ممکن است بیش از این میزان باشد. "این مطالعه اولین قدم در جهت شناسایی یک درمان امکان پذیر برای جلوگیری ازمرگ ناگهانی قلبی در بیماران دیالیزی است.
او گفت: "از آنجا که اسیدهای چرب امگا 3 را می توان از غذاهای خاصی مانند روغن ماهی به دست آورد، یافته های ما دارای پیامدهای مهمی برای رعایت نوع رژیم غذایی بیماران تحت دیالیز است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه