تاریخ انتشار: یکشنبه 15 اسفند 1395
ویروس زیکا به بیضه ها آسیب می رساند

  ویروس زیکا به بیضه ها آسیب می رساند

محققین Yale نشان داده اند که 21 روز پس آلودگی موش ها به ویروس زیکا، اندازه بیضه ها در این جانوران کاهش می یابد. ثبات این ویروس در اندام تولید مثلی نرها منجر به انتقال این ویروس از طریق جنسی و هم چنین مختل شدن باروری می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در انسان، ویروس زیکا ماه ها بعد از آلوده شدن به ویروس در مایع سمن باقی می ماند. با این حال، تا پیش از این مطالعه مشخص نبود که چگونه ویروس بیضه های را آلوده می کند.

برای ارزیابی تاثیر ویروس روی جنس نر، محققین در Yale به مطالعه مدل های موشی آلوده شده به سوش غیر کشنده ای از ویروس زیکا پرداختند. موش مورد استفاده در این مطالعه، به صورت ژنتیکی به نحوی مدیفه شده بود که محققین بتوانند همانندسازی ویروسی را طی یک دوره زمانی گسترده مورد مطالعه قرار دهند. محققین مشاهده کردند که ویروس حتی بعد از پاک سازی از خون درون بیضه ها  به تکثیر ادامه می دهد. هم چنین آن ها کشف کردند که 21 روز بعد از آلودگی، بیضه های موش های تحت تاثیر قرار گرفته به طور معناداری از بیضه موش های کنترل کوچک تر بود.

این مطالعه نشان می دهد که ویروس زیکا در بیضه ها تکثیر می کند و به آن ها آسیب می رساند. حضور ویروس در اپی دیدیم جنس نر موجب می شود که این ویروس از طریق جنسی به جنس ماده منتقل شود. هم چنین اثر این ویروس روی بیضه و القای آتروفی در آن می تواند روی تولید مثل و باروری جنس نر تاثیر بگذارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه