تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 اسفند 1395
ارائه مدل جدیدی که وقایع مولکولی و سلولی منجر به پیشرفت لوکمیا را آشکار می سازد

  ارائه مدل جدیدی که وقایع مولکولی و سلولی منجر به پیشرفت لوکمیا را آشکار می سازد

محققین مونت سینای مدل جدیدی را ایجاد کرده اند که پیشرفت مرحله به مرحله لوکمیا و تبدیل شدن سلول های خونی طبیعی به سلول های لوکمیایی و پیش سازهای بیماری را نشان می دهد. این مدل می تواند با شبیه سازی هر مرحله از بیماری، شرایط را برای تست مداخلات درمانی و داروها در هر مرحله از بیماری فراهم کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار محققین توانسته اند سلول های لوکمیای انسانی را درون ظروف کشت آزمایشگاهی رشد دهند و سپس آن ها را برای مطالعه به موش پیوند بزنند. استفاده از این روش می تواند به یافتن درمان های موثر برای بیماران مبتلا به سرطان های خونی در آينده کمک کننده باشد. این مدل جدید می تواند وقایع مولکولی و سلولی دخیل در ایجاد لوکمیا را به طرقی که پیش از این میسر نبود فراهم آورد.

محققین از CRISPR به عنوان یک تکنولوژی ویرایش ژنوم جدید برای تبدیل سلول های خونی مشتق از بیماران مبتلا به سندرم میلودیسپلازی(MDS) و لوکمیای میلوئید حاد(AML) به سلول های iPS استفاده کرده اند که می توانند همه مراحل پیشرفت بیماری از مرحله سلامت تا پیش بدخیمی و لوکمیای تمام عیار، را کاملا تقلید کنند. ایجاد چنین مدلی تا پیش از این یک چالش بزرگ محسوب می شد.

اگرچه محققین براین باورند که سرطان به صورت مرحله به مرحله تکوین می یابد و طی آن سلول های به سلول های کاملا بدخیم تمایز می یابند اما خلق تمام این مراحل خود یک چالش بزرگ محسوب می شود.محققین توانسته اند سلول های لوکمیایی را در شرایط آزمایشگاه از طریق مدیفه کردن سلول های بنیادی بیماری زده در مراحل مشخص و تبدیل آن به مرحله پیش سرطانی و یا با تغییر آن ها و تبدیل کردن آن ها به اشکال ملایم تا پیشرفته سندرم میلودیسپلازی، دستکاری کنند. توانایی دستکاری سلول های لوکمیایی برای سرکوب شدن یا پیشرفت کردن، به محققین اجازه می دهد که درمان ها و داروهای مختلف را در مراحل خاص بیماری تست کنند و بدین ترتیب راهی را برای نجات جان افراد بیابند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه