تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 فروردین 1396
تناقض در نتایج سلول درمانی برای تخریب ماکولای وابسته به سن

  تناقض در نتایج سلول درمانی برای تخریب ماکولای وابسته به سن

سلول های بنیادی ممکن است برای درمان بیماران مبتلا به تخریب ماکولای وابسته به سن امیدوار کننده باشند اما این امید با برخی خطرات نیز همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از HealthDay، در مطالعه ای جدید تیمی از محققین ژاپنی از تلاش های قانونی شان در استفاده از سلول های بنیادی برای احیای بینایی یک پیرزن 77 ساله مبتلا به تخریب ماکولا گزارش داده اند. آن ها صفحه ای جدید از بافت شبکیه که از سلول های بنیادی مشتق شده بود را به درون چشم راست این بیمار پیوند کردند. یک سال بعد از جراحی،  بینایی بیمار تثبیت شد و به نظر رسید که چشم این بیمار، پیوند را بدون این که هر گونه عارضه جانبی رخ داده باشد، پذیرفته است.

اما در مطالعه ای دیگر، محققین دانشگاه استنفورد چندین زن را که مبتلا به تخریب ماکولای وابسته به سن بودند مورد سلول درمانی قرار دادند اما پیگیری ها و شواهد نشان داد که نه تنها موفقیتی حاصل نشد بلکه این سلول درمانی با مشکلانی مانند فشار بالای درون چشم، رتینوپاتی خونریزی، خونریزی زجاجیه و ... نیز همراه بود و در تعدادی از آن ها در حالی که حدت بینایی 20/200 بود، بعد از سلول درمانی در آن ها علایمی از پاسخ به نور نیز مشاهده نشد.

در مجموع این دو مطالعه و مطالعاتی از این دست نشان می دهد که هنوز نمی توان با قطعیت در مورد اثرات شفابخش سلول های بنیادی در مشکلاتی مانند نابینایی صحبت کرد و برای با اطمینان صحبت کردن در این مورد باید مطالعات بیشتری صورت گیرد و اطلاعات بیشتری بدست آید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه