تاریخ انتشار: دوشنبه 14 اسفند 1391
درمان بیماری های روده با سلول درمانی

  درمان بیماری های روده با سلول درمانی

محققان در دانشگاه و مرکز پزشکی Wake Forest Baptist نوع خاصی از سلول های بنیادی بالغ موجود درمغزاستخوان را شناسایی کردند که به طورطبیعی می توانند به روده مهاجرت کرده و سلول های روده را تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از medicalnewstoday ؛توانایی این سلول های بنیادی به طور بالقوه می تواند به بازسازی و تولید بافت سالم در روده بیماران مبتلا به بیماری التهاب روده با (IBD)  کمک کند.
 
نزدیک به 1 میلیون امریکایی به بیماری IBD ، که با علائم اسهال و درد شکمی مشخص می شود مبتلا هستند. بیماری های کرون و کولیت اولسروز در واقع دو نوع از بیماری IBD می باشند که دراین بیماری ها روده ها ملتهب و قرمز شده و زخمهای درنتیجه پاسخ ایمنی بدن به بافت های  خودی ، در سراسر روده ایجاد می شود. درحالی که درحال حاضر هیچ گونه درمان قطعی برای IBD وجود ندارد ، از درمانهای دارویی جهت کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. از آنجا که این روش های درمانی همیشه موثر واقع نمی شود ، دانشمندان امیدوارند تا با استفاده از تزریق سلول هی بنیادی بتوانند درمانی موثر برای بیماری  IBD  بیابند.
 
طبق یافته هایی که در مقاله FASEB به صورت آنلاین گزارش شد، تیم تحقیقاتی دکتر Graca Almeida-Porada استاد دانشگاه Wake Forest Baptist موفق به کشف دو جمعیت از سلول های انسانی شدند که با مهاجرت به روده منجربه  تشکیل عروق خونی و دوباره سازی سلول های روده می شوند.محققان امیدوارند که مخلوطی از این سلول ها به عنوان یک درمان تزریقی برای بیماری IBD مورد استفاده قرار گیرد. 
 
در این مطالعه ، این تیم تحقیقاتی برای شناسایی جمعیت سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان انسان که بیشترین پتانسیل را برای مهاجرت به روده و رشد کردن در آنجا دارند از مارکر های سلولی استفاده کردند. این سلول ها دارای سطح بالایی از یک گیرنده به نام (ephrin type B) هستند که در ترمیم بافت و بسته شدن زخم ها نقش دارند.
 
مطالعات قبلی بر روی حیوانات نشان داده است که پیوند سلول های مشتق شده از مغز استخوان می تواند به بازسازی دستگاه گوارش کمک کند و در درمان بیماری های التهابی روده موثر باشد.دکتر Almeida-Porada در این باره گفت: این مطالعات انجام شده تا به امروز نشان داده اند که سلول های بنیادی می توانند به روده ها سالم مهاجرت کنند و درآنجا زنده بمانند ، اما گام بعدی مطالعات تعیین این موضوع می باشد که  آیا این سلول ها در روده ملتهب زنده خواهند ماند یا خیر!؟
پایان مطلب /
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه