تاریخ انتشار: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396
درمان اولین بیمار مبتلا به یک اختلال خونی نادر

  درمان اولین بیمار مبتلا به یک اختلال خونی نادر

با استفاده از یک تکنیک که از شیمی درمانی و پرتو درمانی دوز بالا، برای آماده سازی بیماران برای پیوند سلول های بنیادی استفاده نمی کند، محققین دانشگاه ایلینویز توانسته اند یک بیمار مبتلا به کم خونی مادرزادی دیس اریتروپوئیتیک(CDA) را درمان کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کم خونی مادرزادی دیس اریتروپوئیتیک(CDA) یک اختلال خونی نادر است که در آن بدن تعداد سلول خونی کافی را تولید نمی کند و این منجر به آسیب پیشرونده اندام و مرگ زودهنگام می شود. در روشی که محققین ایلینویز استفاده کردند طی یک تکنیک پیوندی منحصر بفرد به سلول های اهدایی اجازه دادند که بدون نیاز به یک عامل سمی برای حذف سلول های بیمار قبل از پیوند، مغز استخوان بیماران را احیا کنند. دکتر روندلی و همکارانش براین باورند که این پروتکل را می تواند برای بیمارانی که سابقه طولانی در ابتلا به این بیماری دارند و به دلیل استفاده از شیمی درمانی، دچار آسیب های اندامی شده اند نیز استفاده کرد.

دیوید لویی، بیماری است که بیش از 30 سال است به دلیل ابتلا به کم خونی مادرزادی دیس اریتروپوئیتیک ناچار به تزریق خون مداوم است تا بدین ترتیب اندام ها و بافت هایش میزان اکسیژن کافی را دریافت کنند. وی 24 ساله بود که علایم ابتلا به این بیماری را نشان داد. در طی این سال ها وی طحال خود را از دست داد،کبد وی بزرگ تر شد و دچار خستگی های دائمی و ... بود و به دلیل تزریق خون مداون دچار تپش قلب و مسمویت آهن نیز شده بود. به دلیل این لویی شرایط شیمی درمانی و پرتو درمانی شدن را نداشت، کلینیک های مختلف حاضر به سلول درمانی وی نبودند. اما روندلی در سال 2014 وی را مورد سلول درمانی قرار داد و اینک بعد از دو سال، محققین بهبود قابل توجهی را در شرایط وی مشاهده کرده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه