تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396
تیم هایی از محققین کره ای و آمریکایی از سلول های بنیادی برای احیای بینایی و شنوایی استفاده کرده اند

  تیم هایی از محققین کره ای و آمریکایی از سلول های بنیادی برای احیای بینایی و شنوایی استفاده کرده اند

در مطالعات جانوری که بوسیله محققین کره ای دانشگاه چونام و محققین آمریکایی در دانشگاه SUNY Upstate صورت گرفته است آن ها نشان داده اند که سلول های بنیادی می توانند بینایی و شنوایی را این جانوران احیا کنند. این امر گامی مهم در جهت استفاده از این سلول ها در انسان به شمار می آید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، محققین در دانشگاه ملی چونام در کره جنوبی توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان، شنوایی را در خوک های گینه ای که شنوایی شان با استفاده از مواد شیمیایی مختل شده بود احیا کنند. در مطالعه ای دیگر نیز محققین آمریکایی در دانشگاه SUNY Upstate توانسته اند با استفاده از سلول های بنیادی پوستی که به جنین ها ایمپلنت شدند، بینایی را در قورباغه ها احیا کنند. هر دو این گروه ها معتقدند در حال حاضر بکار بردن نتایج مربوط به این مطالعات برای انسان مقدور نیست اما دستاوردهای این مطالعات می تواند اطلاعاتی را در مورد مکانیسم های زیستی دخیل در کنترل بینایی و شنوایی ارائه دهد و بر این باور است می تواند با دستکاری این مکانیسم ها در زمینه طب بازساختی موفق بود.

محققین کره ای سلول های بنیادی مغز استخوان را در کنار سلول های عصبی کشت دادند و سپس آن ها را به گوش خوک های گینه ای پیوند کردند. سه ماه بعد از پیوند، جانوران نشان دادند که شنوایی شان را مجددا به دست آورده اند. به نظر می رسد که سلول های بنیادی می تواند سلول های نازک مژه دار درون گوش داخلی که برای شنوایی در پستانداران ضروری هستند را بازسازی کنند. این دستاورد بزرگی محسوب می شود زیرا سلول های مژه دار ممکن است بوسیله صدا، مواد شیمیایی و حملات اتوایمن کشته شوند و برگشت آن ها نیز ممکن نیست و جانور دچار ناشنوایی می شود.

محققین آمریکایی نیز از سلول های بنیادی پوستی برای احیای بینایی در قورباغه ها استفاده کردند. برای رسیدن به این نتایج، آن ها هفت فاکتور ژنتیکی را به سلول های همه توان اضافه کردند که منجر به این شد که آن ها به سلول های چشمی تبدیل شوند. آن ها این سلول ها را به جنین ها قورباغه ها پیوند کردند و این امر منجر به احیای بینایی آن ها شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه