تاریخ انتشار: شنبه 06 خرداد 1396
پروتئینی به نام survivin که مانع از مرگ سلول های چربی می شود، در سطوح بالایی در افراد چاق وجود دارد

  پروتئینی به نام survivin که مانع از مرگ سلول های چربی می شود، در سطوح بالایی در افراد چاق وجود دارد

مطالعه ای اخیرا در کنگره چاقی اروپا در پورتوی پرتقال ارائه شده است که حاکی از این است که سطوح بسیار بالایی از پروتئینی به نام survivin در افراد چاق وجود دارد. این پروتئین سلول های آدیپوسیت حاوی چربی را از مرگ محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بافت چربی(AT) نقشی مهم در عدم توازن های متابولیک مربوط به چاقی دارد که این امر از طریق تولید تنظیم نشده پروتئین های التهابی موسوم به سیتوکین ها و آدیپوکین ها صورت می گیرد. چاقی علاوه براین که یک ریسک فاکتور مهم برای بیماری های قلبی عروقی و دیابت محسوب می شود، در ایجاد سرطان نیز نقش دارد. سلول های بنیادی مشتق از چربی انسانی(hASCs) که گسترش و تکثیر بافت چربی را تعیین می کند، نقش مهمی در تکوین چاقی و سرطان دارد.

در این مطالعه، محققین سلول های بنیادی مشتق از چربی انسانی را از بافت چربی زیر پوستی افراد چاق و لاغر جداسازی کردند. سروم و بافت چربی مشتق از مطالعات برش عرضی 111 فرد که بر مبنای شاخص توده بدنی شان دسته بندی شده بودند، جمع آوری شد. میزان مرگ و میر بوسیله فلوسایتومتری اندازه گیری شد. بیان ژن و پروتئین نیز با استفاده از روش های استاندارد qPCR و وسترن بلات ارزیابی شد.

سپس محققین اثر چاقی را روی بیان survivin بررسی کردند که یک پروتئین ضد آپوپتوزی است. در این مطالعه، محققین نشان دادند که سطح survivin خون و بیان ژن ها در بافت چربی زیر پوستی در افراد چاق 2.5 برابر افراد لاغر بود. درون بافت چربی، survivin در سلول های بنیادی مزانشیمی بافت چربی تشخیص داده شدند و بیان آن  و پروتئین پیش التهابی اینترلوکین به طور معناداری در افراد چاق بالاتر بود.

آنالیز بیان survivin در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی یک تنظیم پیچیده را درون مکانیسم های سلولی مانند مدیفیکاسیون های اپی ژنتیکی و ثبات پروتئینی بهبود یافته نشان داد. این مطالعه نشان داد که سطح survivin حساسیت سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی به محرک هایی که موجب مرگ آن ها می شود را تعیین می کند. در مجموع، این داده ها به مکانیسم های مولکولی کنترل کننده تکثیر بافت چربی در چاقی از طریق پیشبرد سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی اشاره دارد که به مرگ سلولی مقاوم هستند و به survivin به عنوان یک مولکول کلیدی در ارتباطات بین سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی انسانی و سلول های توموری نقش بازی می کند. بنابراین هدف قرار دادن survivin و افزایش مرگ سلولی ممکن است استراتژی موثری برای درمان چاقی و درمان سرطان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه