تاریخ انتشار: یکشنبه 20 اسفند 1391
دندان های بیولوژیکی جایگزینی برای ایمپلنت های دندانی

  دندان های بیولوژیکی جایگزینی برای ایمپلنت های دندانی

دانشمندان یک روش جدید برای جایگزینی دندان های از دست رفته با یک ماده مهندسی شده زیستی تولید شده از سلول های لثه خود فرد توسعه داده اند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،   روش های کنونی ایمپلنت مورد استفاده در جایگزینی کامل دندان ها، موفق به تولید مجدد ساختار طبیعی ریشه نشده و در نتیجه اصطکاک  ناشی از خوردن و حرکات فک ، سبب سایش استخوان فک در اطراف ایمپلنت می شود. این تحقیق توسط پروفسورPaul Sharpe، متخصص زیست شناسی سلول های بنیادی در کینگز کالج لندن رهبری شده و در مجله Journal of Dental Research منتشر شده است.
تحقیقات در جهت دستیابی به تولید دندانهای مهندسی شده زیستی - bioteeth - تا حد زیادی بر روی تولید دندان های نابالغ   متمرکز شده است که می توانند ویژگیهای جنینی را تقلید کرده و به صورت توده های سلولی کوچک به فک بالغ پیوند یافته و به دندان های عملکردی تبدیل شوند.
شایان ذکر است، با وجود محیط های بسیار متفاوت، دندان های  نابالغ جنینی به طور معمول می توانند در دهان افراد بالغ توسعه یابند، بنابراین اگر سلول های مناسبی شناسایی شوند که بتواند با چنین روشی دندان نابالغ تولید کنند، چشم انداز واقع بینانه ای برای bioteeth وجود خواهد داشت که می تواند تبدیل به یک واقعیت بالینی شود. مطالعات متوالی تا حد زیادی براستفاده از سلول های بنیادی جنینی متمرکز شده اند با وجود آن که روشن است که سلول های دندانی نابالغ جنینی به آسانی می تواند پس از تفکیک به جمعیت های تک سلولی و نوترکیبی به دندان های نابالغ تبدیل شوند ، استفاده از چنین منبع سلولی برای استفاده در درمان غیر عملی است.
پروفسور Sharpe می گوید: "آنچه لازم است شناسایی منابع سلول های اپی تلیالی و مزانشیمی بالغ انسانی است که بتواند به تعداد کافی برای تشکیل biotooth  برای جایگزینی مناسب ایمپلنت های دندانی در دسترس باشند.
در این کار جدید، محققان بافت لثه انسان بالغ را از بیماران در موسسه دندانپزشکی کینگز کالج لندن جدا کردند، سپس آن را در آزمایشگاه رشد داده و آن را با سلولهای موشی که دندان تشکیل می دهند ترکیب کردند. با پیوند این ترکیب از سلول ها به موش ها، محققان توانستند دندان های مرکب انسانی / موشی شامل عاج و مینا و ریشه های پایدارتشکیل دهند.
پروفسور Sharpeگفت: "سلولهای اپیتلیال مشتق شده از بافت لثه انسان بالغ قادر به پاسخ به سیگنال های القایی از مزانشیم دندان جنینی طی یک مسیر مناسب برای کمک به شکل گیری تاج و ریشه دندان و تولید انواع سلول های تمایزیافته، در کشت آزمایشگاهی هستند.
بنابراین این سلول های اپیتلیالی به آسانی دردسترس بوده و یک منبع واقعی برای تشکیل biotooth انسانی هستند. چالش مهم بعدی شناسایی روشی برای کشت سلول های مزانشیمی انسانی برای القا دندان می باشد. در حال حاضر ما فقط می توانیم با سلول های مزانشیمی جنینی چنین کاری را انجام دهیم.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه