تاریخ انتشار: دوشنبه 12 تیر 1396
خنثی سازی سلول های بنیادی سرطانی بوسیله گرافن

  خنثی سازی سلول های بنیادی سرطانی بوسیله گرافن

سلول های شروع کننده توموری یا همان سلول های بنیادی سرطانی(CSCs) بسیار به درمان مقاوم هستند و ریشه کن کردن آن ها با روش های معمولی بسیار مشکل است. در نتیجه زنده ماندن این سلول های بنیادی سرطانی، سرطان مجددا عود می کند. این موجب شده است محققین بسیاری به دنبال رسیدن به رویکردهای درمانی جدید برای مبارزه با این سلول های مقاوم هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، در تلاش برای یافتن درمان یا رویکرد درمانی موثر برای مبارزه با سلول های بنیادی سرطانی، محققین به بررسی پتانسیل درمانی اکسید گرافن برای هدف قرار دادن این سلول ها پرداخته اند. گرافن و مشتقات آن که در سال های اخیر تولید و مورد شناسایی قرار گرفته اند جزء مواد غیر سمی و در ابعاد نانو محسوب می شوند که در بسیاری از حلال ها ثبات خود را حفظ می کنند.  در مطالعه ای جدید محققین در سدراس –سینای نشان داده اند که اکسید گرافن(در اندازه های بزرگ و کوچک) می تواند برای مهار انتخابی تکثیر سلول های بنیادی سرطان در تومورهای مختلف عمل کند.

برای ارزیابی اثر اکسید گرافن، آن ها یک سنجش تشکیل اسفیر توموری انجام دادند تا توانایی تکثیر سلول های بنیادی سرطانی منفرد و ایجاد کلونی را تحت شرایط سوسپانسیون بررسی کنند. به طور اختصاصی تر، محققین نشان دادند که اکسید گرافن تشکیل اسفیر توموری را در رده های سلولی متعدد مهار می کند. برای اثبات این امر محققین انواع سلول های سرطانی مختلف مانند سینه، تخمدان، پروستات، ریه، پانکراس و گلیوبلاستوما را مورد ارزیابی قرار دادند و به نتیجه یکسانی رسیدند. نکته مثبت در مورد اکسید گرافن این است که این ماده برای سلول های غیر بنیادی و طبیعی مانند فیبروبلاست ها سمی نیست. مطالعه بیشتر نشان داده استکه اکسید گرافن با مهار مسیرهای کلیدی پیام رسانی سلولی مانند (Wnt، Notch و STAT) عمل می کنند و بدین ترتیب موجب تمایز این سلول های بنیادی سرطانی می شوند. این نشان می دهد که اکسید گرافن ممکن است یک استراتژی درمانی غیر سمی برای ریشه کن کردن سلول های بنیادی سرطانی از طریق درمان نانو مبتنی بر تمایز ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه