تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 تیر 1396
ترکیب گیاهی که برای مبارزه با HIV قوی تر از AZT‌ است

  ترکیب گیاهی که برای مبارزه با HIV قوی تر از AZT‌ است

یک ترکیب گیاهی که در آسیای شرقی برای درمان آرتریت و روماتیسم مصرف می شود حاوی یک ترکیب ضد HIV است که به مراتب قوی تر از داروی AZT است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalpress، این ترکیب شیمیایی که patentiflorin A نام دارد از  گیاه Justica مشتق می شود و در غربالگری که روی بیش از 4500 ‌عصاره گیاهی صورت گرفته است، اثرات این ماده روی ویروس HIV شناسایی شده است. این کشف یکی از نتایج مربوط به یک مطالعه چند ساله در دانشگاه های شیکاگو و بیمارستام باپتیست هنگ کنگ است. عصاره گیاه Justica که از برگ، ساقه و ریشه این گیاه گرفته می شود، ده سال پیش از این گونه گیاهی در پارک ملی هانوی ویتنام جمع آوری شد و به همراه هزاران ترکیب دیگر و به منظور شناسایی دارویی جدید علیه ایدز، سل، مالاریا و سرطان مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این مطالعه دکتر رونگ و همکارانش روی patentiflorin A فوکوس کردند زیرا این توانایی را دارد که آنزیم مورد نیاز برای الحاق شدن ویروس ایدز به درون DNAی سلولی می شود. داروی AZT، اولین داروی ضد ایدزی است که در سال 1987  وارد بازار شد و از آن زمان تاکنون داروی اصلی در معالجات ایدز بوده است. داروی AZT نیز از طریق آنزیمی عمل می کند که ترانس کریپتاز معکوس نام دارد. در مطالعات سلول های انسانی که با ویروس HIV‌ آلوده شده بودند، patentiflorin A  در مقایسه با AZT به مراتب اثر مهار کنندگی بیشتری روی آنزیم داشت. نکته جالب تر این که، patentiflorin A در مبارزه با ایدز، در برای سوش مقاوم به داروی AZT این ویروس نیز موثر بود و این امر، این ترکیب را کاندیدای امیدوار کننده ای برای تولید یک داروی  ضد HIV‌می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه