تاریخ انتشار: پنجشنبه 09 آذر 1402
گلوله جادویی برای HIV-1؟
یادداشت

  گلوله جادویی برای HIV-1؟

محققان موفق به کشف یک پادتن قوی جهت درمان HIV-1 شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققان کنترل‌کننده‌‌های پس از درمان را در حاملان HIV-1 شناسایی کرد‌ه‌اند که می‌توانند پس از توقف درمان، ویروس را مدیریت کنند. یک آنتی بادی خاص، EPTC112، نقش مهمی‌ در این کنترل ایفا می‌کند. این کشف روش‌‌های بالقوه درمانی HIV-1 را باز می‌کند. برخی از ناقلان HIV-1 که چندین سال درمان ضد رتروویروسی اولیه دریافت کرده‌اند، می‌توانند پس از قطع درمان، ویروس را به مدت طولانی کنترل کنند. با این حال، مکانیسم‌‌هایی که این کنترل پس از درمان را ممکن می‌سازد، به طور کامل مشخص نشده است. برای اولین بار، تیم‌هایی از دانشمندان انستیتو پاستور، اینسرم، و شبکه بیمارستان عمومی پاریس (AP-HP)، با پشتیبانی مرکز ANRS (بیماری‌‌های عفونی نوظهور) ، بررسی کرد‌ه‌اند و نشان داد‌ه‌اند که چگونه آنتی‌بادی‌‌های خنثی‌کننده، از جمله آن‌‌هایی که به طور گسترده خنثینده توصیف می‌شوند، به کنترل ویروس کمک می‌کنند. این یافته‌های کلیدی در مجله Cell Host & Microbe منتشر شد. یک آزمایش بالینی شامل استفاده از آنتی بادی‌های خنثی کننده گسترده باید قبل از پایان سال 2023 در فرانسه آغاز شود.

درک کنترل کننده‌های پس از درمان و HIV-1

کنترل‌کننده‌‌های پس از درمان اصطلاحی است که برای توصیف ناقلان نادر HIV-1 استفاده می‌شود که با شروع زودهنگام درمان و حفظ آن برای چندین سال، می‌توانند ویروس را برای سال‌‌ها پس از قطع درمان کنترل کنند. این افراد چندین سال پیش تا حدی از طریق مطالعه VISCONTI شناسایی شدند، که بزرگترین گروه کنترل کننده‌های طولانی مدت پس از درمان را در فرانسه گردآوری کرد. اگرچه مکانیسم‌‌های کنترل ویروسی که بهبود طولانی‌مدت عفونت HIV-1 را بدون درمان ضد رتروویروسی امکان‌پذیر می‌سازد، به طور کامل مشخص نشده است، شناسایی این موارد فرصتی منحصر به فرد برای اصلاح درک ما از عوامل مرتبط با کنترل عفونت HIV-1 فراهم می‌کند.

مطالعات روشنگر در مورد پاسخ ایمنی

مطالعه‌ای که توسط واحد ایمونولوژی هومورال انستیتو پاستور به سرپرستی دکتر هوگو موکت و با همکاری تیمی‌ به سرپرستی دکتر آسیر سائز-سیریون، رئیس بخش مخازن ویروسی و واحد کنترل ایمنی انستیتو پاستور انجام شد، اکنون در تلاش برای توصیف این مکانیسم‌ها با جزئیات بیشتر موارد است. آسیر سائز-سیریون، توضیح می‌دهد: " تحقیق ما که در سال 2020 در مورد پاسخ ایمنی در کنترل کننده‌های پس از درمان منتشر شد، اولین گام بزرگ در نشان دادن پاسخ آنتی بادی موثر و قوی به HIV-1 در برخی از این افراد بود که ممکن است در این کنترل نقش داشته باشد. این دانش اکنون با مطالعه جدید ما بیشتر پیشرفت کرده است. با بررسی نقش آنتی‌بادی‌‌ها در یک مورد خاص کنترل‌کننده پس از درمان با سطوح سرمی ‌بالایی از آنتی‌بادی‌‌های خنثی‌کننده، متوجه شدیم که بهبودی احتمالاً با فعالیت این نوع آنتی‌بادی‌‌ها مرتبط است." هوگو موکت این کشف را توضیح می‌دهد: " مطالعه ما برای اولین بار در یک کنترل کننده پس از درمان، خانواده‌ای از آنتی بادی‌های خنثی کننده گسترده (bNAbs) را که پروتئین پوششی HIV-1 را هدف قرار می‌دهد، که آنتی بادی EPTC112 یکی از فعال ترین اعضای آن است، توصیف می‌کند.

نقش آنتی بادی EPTC112

آنتی بادی‌های خنثی کننده نقش مهمی در جلوگیری از انتشار عفونت‌های ویروسی دارند، ایــن آنتی‌بادی‌ها در پاکســازی ویروس در مرحله عفونت حاد یا کنترل روند بیماری درطی فاز مزمن نقش ‌های ویژه‌ایی ایفا می‌کنند. بنابراین ایــن آنتی بادی‌ها برای  محافظت در برابر عفونت ویروسی و نیز برای ایجاد درمان‌های مؤثر ابزار مفیدی می‌باشند. آنتی بادی EPTC112 حدود یک سوم از 200 نوع ویروسی HIV-1 را که در شرایط آزمایشگاهی آزمایش شده‌اند خنثی می‌کند و قادر است سلول‌های آلوده را در حضور سلول‌های کشنده طبیعی (NK) القاء کند، سلول‌های ایمنی سلول‌های غیر طبیعی بدن را از بین می‌برند. بنابراین، این مطالعه بینش‌های مهمی ‌در مورد اینکه چگونه آنتی بادی‌های خنثی کننده سیر عفونت HIV-1 را در این فرد از گروه VISCONTI تغییر می‌دهند، ارائه می‌دهد. اگرچه ویروس HIV-1 در گردش در این موضوع به دلیل جهش در ناحیه هدف این آنتی بادی به خنثی سازی EPTC112 مقاوم بود، اما به طور موثر توسط سایر جمعیت‌های آنتی بادی جدا شده از خون فرد خنثی شد. از این رو، این مطالعه نشان می‌دهد که آنتی بادی‌های خنثی کننده از خانواده EPTC112 فشار انتخابی را بر ویروس HIV-1 تحمیل می‌کند. اگرچه ویروس از عمل این bNAbs فرار کرد، اما در برابر خنثی شدن توسط سایر آنتی بادی‌های ضد HIV-1 تولید شده در این فرد مستعد باقی ماند. این مشاهدات وجود همکاری بین جمعیت‌های مختلف آنتی بادی‌های خنثی کننده را نشان می‌دهد.

پتانسیل برای راه‌های درمانی جدید

این واقعیت که ما یک ارتباط بالقوه بین تولید آنتی‌بادی‌‌های خنثی‌کننده، از جمله bNAbs، و کنترل HIV-1 را کشف کردیم، برای درک بهتر مکانیسم‌‌های اساسی کنترل ویروس، به ویژه با مطالعه کنترل‌کننده‌‌های اضافی پس از درمان با پروفایل‌‌های مشابه، هیجان‌انگیز است. هوگو موکت توضیح می‌دهد که در واقع، ما می‌خواهیم در کوتاه‌مدت به این بررسی ادامه دهیم که آیا پاسخ‌‌های آنتی‌بادی در سایر کنترل‌ کننده‌‌های پس از درمان نیز به بهبود طولانی‌ مدت عفونت کمک می‌کند. این کشف راه را برای راه‌‌های جدید درمان HIV-1 هموار می‌کند و امید به رویکرد‌های درمانی برای افزایش شانس بهبودی بدون درمان ضدرتروویروسی از طریق استفاده از آنتی‌بادی‌‌های خنثی‌کننده گسترده را تقویت می‌کند. برای این منظور، یک کارآزمایی بالینی شامل تجویز آنتی‌بادی‌‌های خنثی کننده گسترده باید قبل از پایان سال 2023 در فرانسه آغاز شود.

آزمایشات بالینی آتی

این کارآزمایی فاز دوم که توسط کنسرسیوم ANRS RHIVIERA از طریق مشارکت بین انستیتو پاستور، AP-HP، اینسرم و دانشگاه راکفلر در نیویورک انجام شد، ترکیب یک درمان ضد رتروویروسی را در مرحله عفونت اولیه با دو اثر طولانی مدت بررسی خواهد کرد. HIV-1 bNAbs در مقابل دارونما برای تعیین اینکه آیا این آنتی بادی‌ها در ایجاد بهبودی ویروسی پس از قطع درمان ضد رتروویروسی نقش دارند یا خیر. قرار است 69 بیمار در مرحله اولیه عفونت HIV-1  ثبت نام شوند. آن‌‌ها ابتدا یک درمان کوتاه مدت ضد رتروویروسی دریافت خواهند کرد و سپس درمان با دو bNAbs که دو ناحیه مختلف از پروتئین پوشش ویروس را هدف قرار می‌دهند، دریافت خواهند کرد. توقف درمان پس از یک سال نظارت دقیق بر اساس مجموع‌های از معیار‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. این کارآزمایی ما را قادر می‌سازد تا تعیین کنیم که آیا این استراتژی درمانی می‌تواند پاسخ ایمنی کافی برای کنترل عفونت پس از قطع درمان ضد رتروویروسی ایجاد کند یا خیر.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه