تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 تیر 1396
محققین سلول های بنیادی معمای مربوط به عود مجدد لوکمیای میلوئید حاد را حل کرده اند

  محققین سلول های بنیادی معمای مربوط به عود مجدد لوکمیای میلوئید حاد را حل کرده اند

محققین لوکمیا به سرپرستی دکتر جان دیک توانسته اند منشا عود لوکمیای میلوئید حاد(AML) را تا سلول های بنیادی لوکمیایی مقاوم به درمان ردیابی کنند و در واقع آن ها را قبل از شروع شیمی درمانی تشخیص دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه آن ها دو جمعیت شبه سلول های بنیادی مجزا را شناسایی کرده اند که در بیماران مختلفی از این سرطان تهاجمی وجود دارند و موجب عود مجدد سرطان می شوند. پیش از این تشخیص این بود که این سرطان از سلول های بنیادی خونی در مغز استخوان منشا می گیرند.

یافته های این مطالعه که به تازگی در Nature به چاپ رسیده است دیدگاه های مهمی را در مورد نوع سلول هایی که موجب عود مجدد لوکمیا می شوند ارائه کرده است. در این مطالعه که در دانشگاه تورنتو صورت گرفته است، محققین مختلف در زمینه بیولوژی و ژنتیک سلول های بنیادی به همکاری با یکدیگر پرداخته اند تا موتاسیون های موجود در سلول های بنیادی و ارتباط آن ها با بروز لوکمیای میلوئید حاد را بررسی کنند. در بخشی از این مطالعه وسیع آن ها نمونه های خونی را از بیماران قبل و بعد از درمان و بعد از عود مجدد بیماری گرفتند و به بررسی شباهت ها و تفاوت های بین این نمونه ها پرداختند. آن ها تمام ژنوم این نمونه ها را مورد غربالگری و توالی یابی قرار دادند. در این آنالیز ها آن ها یک بیومارکر بنیادینگی(stemness biomarker) را تولید کردند که یک مشخصه 17 ژنی مشتق از سلول های بنیادی لوکمیایی بود که می تواند به پیش بینی پاسخ دهی بیماران لوکمیایی به درمان های استاندارد کمک کند. جان دیک در این زمینه می گوید: یافته های ما می تواند به دانسته های ما در زمینه لوکمیا بیافزاید و بیومارکر جدیدی را معرفی کنند که به پیش بینی پاسخ دهی بیمار به شیمی درمانی استاندارد کمک کند و یا این که به ردیابی بیماران برای عود مجدد بیماری از نظر وجود سلول های بنیادی لوکمیایی کمک کند. این بیومارکرهای جدیدی می توانند منجر به درمان های بالینی هدفمندتر شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه