تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 فروردین 1392
 دستاوردهای علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در سالی که گذشت

  دستاوردهای علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در سالی که گذشت

آغاز تحقیقات در زمینه تولید اعضای انسانی در بدن حیوانات، اجرای طرح شناسایی پروتئین های غشای سلول های بنیادی ، تولد نسل سوم بزهای تراریخته، راه اندازی رشته های دکترای پژوهش محور و ساخت 14 دکل حفاری نفت ازجمله فعالیت ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال 1391 است.
امتیاز: Article Rating

** آغاز تحقیقات در زمینه تولید اعضای انسانی در بدن حیوانات

رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان در اصفهان گفت: پروژه تحقیقاتی تولید اعضای پیوندی انسانی در بدن حیوانات توسط محققان این پژوهشکده آغاز شده است.

به گفته ˈمحمدحسین نصر اصفهانیˈ، این پروژه در حال حاضر تحقیقاتی است اما ظرفیت بالینی شدن نیز دارد.

در این پروژه می توان در مرحله جنینی، حیوانی را که قرار است یک عضو نداشته باشد با سلول های بنیادی انسانی و یا سلول های بنیادی یک حیوان دیگر مکمل سازی کرد؛ بنابراین با رشد جنین حیوان، سلول هایش بدن خود را می سازد و سلول های تکمیلی مکمل شده آن عضو موردنظر را می سازد.

به این ترتیب می توان حیواناتی را به وجود آورد که یکی از اعضای آنها از سلول انسان و یا حیوان دیگری باشد و احتمال دارد که در آینده این اعضا قابلیت پیوند را داشته باشند.



** اجرای طرح شناسایی پروتئین های عشای سلول های بنیادی در ایران

پژوهشگر بخش زیست شناسی سامانه های مولکولی پژوهشگاه رویان گفت: پروژه شناسایی پروتئین های غشای سلول های بنیادی جنین انسانی به همت متخصصان ایرانی و با همکاری پژوهشگران پنج کشور آسیا و اقیانوسیه در ایران اجرا می شود.

به گفته ˈفائزه شکریˈ، این پروژه از سوی سازمان جهانی پروتئومیکس انسانی (HUPO) که مقر آن در سوئد قرار دارد تعریف و به بخش آسیا و اقیانوسیه این سازمان ارایه شده است.

کشورهای تایوان، چین، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور به سرپرستی ایران اجرای این پروژه را برعهده گرفته اند.

پروتئین هایی که روی سطح غشای سلول ها قرار دارند، مانند گمرک آن سلول عمل و تمام خصوصیات سلول را کنترل می کنند. به عنوان مثال این سلول نسبت به محیط چه واکنشی را نشان می دهد و یا چه پیام هایی را به محیط اطراف خود می فرستد.



** تولد نسل سوم بزهای تراریخته

رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان اصفهان گفت: بزهای تراریخته ˈشنگولˈ، ˈمنگولˈ و ˈحبه انگور ˈ و دو بزغاله شبیه سازی شده ˈحناˈ همچنان زنده هستند و نسل سوم آنها نیز متولد شده است.

به گفته ˈمحمدحسین نصر اصفهانیˈ حال عمومی این حیوانات که حدود چهار سال پیش به روش های شبیه سازی و تراریخته (ترنس ژن) در پژوهشکده رویان اصفهان متولد شده اند، بسیار مناسب است و به زاد و ولد خود ادامه می دهند.

یکی از برنامه های اصلی پژوهشکده رویان اصفهان، تکثیر بیشتر حیوانات شبیه سازی شده به منظور تولید دارو از شیر آنها است. در شیر این حیوانات پروتئین لازم برای تولید دارو وجود دارد اما برای تولید دارو باید دستکم روزانه 500 کیلو از شیر این دسته حیوانات در دسترس باشد.

هدف اصلی از تولد این حیوانات نیز، تولید داروهای فاکتور 9 و فاکتور TPA از شیر آنها برای درمان سکته های مغزی و قلبی است که می تواند برای کشور صرفه اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد.

به گفته نصر اصفهانی، هم اکنون بیش از 12 مورد از این حیوانات متولد شده اند.



** راه اندازی رشته های دکترای پژوهش محور

جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از بازوهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول سال های اخیر در حوزه نفت وگاز بسیار فعال بوده است و محققان این نهاد در نظر دارند که 14 دکل حفاری نفت را در کشور بسازند.

همچنین طراحی و ساخت سیستم رانش واگن های مترو، ساخت بیمارستان سلول درمانی، ساخت ده ها فرستنده رادیویی FM در توان های مختلف ، اجرای سه طرح کلان ملی با حمایت سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طراحی و ساخت نیروگاه هیبریدی از دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال های اخیر است .

** راه اندازی رشته های دکترای پژوهش محور

رییس جهاددانشگاهی گفت: یکی از مهمترین فعالیت های علمی جهاددانشگاهی در سال گذشته ورود به حوزه های دکتری پژوهش محور و اخذ سهمیه آن از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

به گفته ˈمحمدحسین یادگاریˈ، راه اندازی رشته های تخصصی کاربردی و مهارتی برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی و گسترش آموزش های علمی و تخصصی کوتاه مدت از مهمترین فعالیت های آموزشی جهاددانشگاهی بوده است.

همچنین گسترش ارتباط با حوزه های علمیه و اجرای مقدمات راه اندازی پژوهشکده قرآن از دیگر فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی عنوان شده است.

** سایر فعالیت های جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی همچنین تاکنون در حوزه های مختلف پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی خدمات ارزنده ای داشته و توانسته است در پیاده سازی و تجاری سازی ایده های نو، تبدیل دانش به فناوری و نیز تبدیل فناوری به ثروت فعالیت های گسترده ای را انجام دهد.

علاوه براین جهاددانشگاهی در حوزه های آموزشی نیز فعالیت گسترده ای را در کشور انجام داده است؛ هم اکنون 125 مرکز آموزش های کوتاه مدت تخصصی با 442 موضوع آموزشی در جهاد دانشگاهی فعالیت می کند و سالیانه بیش از 600 هزار فراگیر ازاین آموزش ها بهره مند می شوند.

همچنین در مراکز جهاد دانشگاهی آموزش های متنوع، مکمل، هدفمند و منطبق بر نیازهای جامعه ارایه می شود و 43 واحد جهاد دانشگاهی در یک شبکه گسترده و فعال در سطح کشور در جوار دانشگاه های معتبر مشغول ارایه خدمات فرهنگی هستند.

در زمینه چاپ و انتشار کتاب نیز جهاد دانشگاهی در سال جاری 4500 عنوان کتاب که بیشتر آنها دانشگاهی هستند، منتشر کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه