تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1396
حمله قلبی: رشد عروق خونی و افزایش امید به بهبودی

  حمله قلبی: رشد عروق خونی و افزایش امید به بهبودی

محققین مکانیسم سلولی را شناسایی کرده اند که به موجب آن هورمون لپتین نقش کلیدی را در تشکیل عروق خونی جدید بازی می کند. این کشف ممکن است به ایجاد درمان های جدیدی که موجب ترمیم بافت بعد از حملات قلبی می شوند کمک کند و از رشد بافت های غیرط طبیعی(سرطان) جلوگیری کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، دکتر پائولو ماددو و همکارانش در دانشگاه بریستول بر این باورند کشف نقش لپتین در آنژیوژنز یا رگزایی می تواند به بهبود درمان حملات قلبی و سرطان کمک کند.

در زمان حملات قلبی، درک نحوه تولید عروق خونی جدید می تواند رویکردهای طب بازساختی را بهبود ببخشد و به ترمیم قلب کمک کند. در زمان حملات قلبی، جایگاه آسیب نیازمند رگزایی های جدید است و در مورد سرطان هم رشد عروق جدید و رگزایی می تواند موجب پیشرفت سرطان شود.

در این مطالعه جدید، ماددو و همکارانش گروهی از سلول ها موسوم به پری سیت ها را بررسی کردند که منجر به رشد عروق خونی جدید می شود. پری سیت ها را نوعی سلول بنیادی موجود در دیواره عروق خونی می دانند. پیش از این مطالعات نشان داده بود که این پری سیت ها در شرایط هیپوکسی یا فقدان اکسیژن فعال می شوند. در این میان ماددو و همکارانش کشف کردند که هورمون لپتین نقش مهمی را در توانایی پری سیت ها برای تحریک رشد عروق خونی جدید بازی می کند.

لپتین هورمونی است که بوسیله سلول های چربی تولید می شود و پیش از این نقشش در تنظیم اشتها و تعادل انرژی مشخص شده بود. این محققین کشف کرده اند که در زمان کمبود اکسیژن، پری سیت ها تا 40 برابر لپتین بیشتری را تولید می کنند و این تولید بیش از حد تا جایی ادامه پیدا می کند که سطح اکسیژن به حد طبیعی بازگردد. هم چنین افزایش این لپتین پری سیت ها را به مرگ سلولی القایی یا آپوپتوز مقاوم تر می سازد و این موجب می شود که توانایی مهاجرتی آن ها و تشکیل عروق خونی تقویت شود. با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که لپتین نقش مهمی را در شماری از عملکردها بازی می کند که منجر به تولید عروق خونی جدید در بافت هایی می شود که دچار کمبود اکسیژن می شوند. افزایش لپتین در پری سیت ها در قلب های آسیب دیده ممکن است به بهبودی سریع تر آسیب های ناشی از هیپوکسی و حملات قلبی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه