تاریخ انتشار: شنبه 03 فروردین 1392
دانشمندان اسپانیایی عامل سرطان خون را کشف کردند

گروهی از دانشمندان اسپانیایی می گویند در تحقیقات تازه خود، ژن عامل سرطانهای مختلف بویژه سرطان خون را کشف کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از ایرنا، نتایج تحقیق این دانشمندان که در شماره هفته جاری مجله نیچر ژنتیک انتشار یافته است، حکایت از آن دارد که پیشرفت سرطان های مختلف با نوعی اختلال در حفاظت کروموزوم ها مرتبط است .

بر اساس این گزارش، محققان اسپانیایی شیوه ای را کشف کرده اند که می تواند کمک موثری به شناخت علت پیشرفت تومور های مختلف از جمله سرطان خون لنفوسیتی مزمن بکند.

این نوع سرطان، شایع ترین سرطان خون در کشور های غربی است و هر ساله بیش از یک هزار نفر را نیز در اسپانیا مبتلا می کند.

مطالعات جدید توسط گروهی از محققان وابسته به موسسات و دانشگاه های مختلف اسپانیا انجام شده است و در نوع خود، پیشرفت مهمی در زمینه سرطان خون به شمار می رود.

کارلوس لوپز اوتین محقق موسسه سرطان شناسی دانشگاه اووییدو در این باره به خبرگزاری اروپاپرس گفت: هنگامی که اکثر تغییرات ژنتیکی و فراژنتیکی در پیشرفت سرطان رمزگشایی شود، باید مکانیسم های زیست شیمیایی که در نتیجه آنها تغییر کرده است را نیز دگرگون سازیم تا بتوانیم به تشخیص و درمان این بیماریها کمک کنیم.

بر پایه این گزارش، مطالعات قبلی منتشر شده از سو ی لوپز اوتین و الیاس کامپو از دانشگاه بارسلونا در دو سال اخیر در مجلات علمی حکایت از آن دارد که محققان بر شناخت جهش هایی که روی پت 1،(pot1) - یکی از ژ ن هایی که در حفظ پایانه فیزیکی کروموزوم ها موسوم به تلومر نقش دارد-، متمرکز شده اند و برای نخستین بار کشف کرده اند که یک ژ ن جهش یافته با چنین عملکردی در سرطان انسان ها وجود دارد .

خانم ماریا بلاسکو رییس موسسه ملی تحقیقات سرطان شناسی اسپانیا که ریاست این تحقیقات را بر عهده دارد، به اروپاپرس گفت: ما مدت زیادی است که در حال مطالعه زیست شناسی تلومرها هستیم، زیرا تغییرات آنها با سرطان و پیری نسبت داده شده است.

وی افزود: هرچند ما مکانیسم هایی را می شناسیم که سلول های توموری بر اساس آن ، تلومر های خود را تغییر می دهند اما جهش های پت 1 ، راه دیگری را که تا بحال شناخته شده نبود، روشن کرده اند.

بر اساس این گزارش، هر کروموزومی در نوک تلومرهای خود یک کلاهک محافظ تشکیل شده از پروتئین دارد و پت 1 همانند یک منگنه است که آن را در جای خود ثابت نگه می دارد و به دی ان ای ( DNA ) تلومری وصل می کند .

مطالعه راه زیست شیمیایی که این ناهنجاری ها را به رشد بی رویه لنفوسیت های B تبدیل می کند می تواند سر نخهای مهمی در مورد سرطان خون لنفوسیتی مزمن و دیگر سرطان ها ارائه دهد .

محققان پس از تجزیه و تحلیل ژنوم 341 بیمار سرطان خون لنفوسیتی مزمن و مقایسه هر یک از آنها و ژ ن های سلول های سالم با سلول های سرطانی دریافتند پت 1، یکی از رایج ترین ژ ن های جهش یافته در این بیماری است .

یکی از قابل توجه ترین کشفیات این مطالعه ، تنوع بسیار بزرگ ژنتیکی و مولکولی این بیماری است . در این مطالعه محققان متوجه شدند 5/3 درصد بیماران دارای سرطان خون لنفوسیتی مزمن ، جهش هایی در ژ ن پت 1 داشتند ، اما این آمار در زیر مجموعه بیماران با نوع بخصوص تهاجمی بیماری به 9 درصد می رسد . به همین دلیل، این مطالعه ، ژ ن پت 1 را به عنوان یکی از مهمترین ژ ن های موجود در این بیماری ، شناسایی کرده است .

الیاس کامپو در این باره گفت: بیماران با جهش هایی در پت 1 ، متعلق به گروهی هستند که بدترین وضعیت را دارند و به همین دلیل، درمان آن می تواند به درمان گروهی از بیماران که پیش بینی های کلینیکی در مورد آنها نامطلوب است، کمک موثری بکند .