تاریخ انتشار: شنبه 04 شهریور 1396
کشف مسیر سلول های بنیادی سرطانی در سرطان اندومتریوم

  کشف مسیر سلول های بنیادی سرطانی در سرطان اندومتریوم

محققین کلینیک کلیولند، مسیری کلیدی را شناسایی کرده اند که منجر به عود مجدد و مقاومت درمانی در سرطان اندومتریوم می شود و بر لزوم ایجاد درمان های جدید برای زنان مبتلا به این سرطان تاکید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، بیش از 25 سال است که درمان استاندارد سرطان های اندومتریالی و تخمدانی شامل جراحی و داروی شیمی درمانی سیس پلاتین است و این در حالی است که این درمان مشخصا در ابتدا موفقیت آمیز است و پس از چندی سرطان مجددا بر می گردد و فرد به سیس پلاتین نیز مقاومت نشان می دهد.

در این مطالعه محققین کلیولند به مطالعه نقش منحصربفرد پروتئین تنظیمی به نام CD55 پرداخته اند که به وفور روی سطح سرطان تخمدان اندومتریومی و سلول های سرطانی رحمی مشاهده می شوند. با استفاده از سلول های انسانی و مدل های بافتی مشتق از بیماران، آن ها دریافتند که CD55 به فراوانی روی سلول های بنیادی سرطانی وجود دارد که عامل اصلی متاستاز و مقاومت درمانی سرطان هستند. هر چه سطح CD55 روی سلول های بنیادی سرطانی بیشتر وجود داشته باشند، آن ها تهاجمی تر بوده و مقاومت بیشتری را در مقایسه با سلول های سرطانی غیر بنیادی به سیس پلاتین نشان می دهند. مسیر CD55 منحصربفرد برای سلول های بنیادی است و خود تنظیمی و رشد و هم چنین مقاومت درمانی آن ها را تنظیم می کنند و این در حالی است که سایر مسیرها ممکن است یکی از فرایندها را تنظیم کنند.

در مطالعات روی سلول های سرطانی کشت شده در آزمایشگاه ومدل های موشی پیش درمانگاهی، برداشتن CD55 از این سلول ها موجب حساس تر شدن آن ها به سیس پلاتین می شود. محققین امیدوارند که بلوک کردن این پروتئین منجر به تقویت درمان با سیس پلاتین می شود و براین باورند که افزایش بیان CD55 می تواند یک مارکر برای سرطان های زنانه تهاجمی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه