تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1396
راهکاری برای بهبود پیوند سلول های بنیادی

  راهکاری برای بهبود پیوند سلول های بنیادی

محققین آلمانی نشان داده اند که پیوند سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) می تواند بوسیله تیماری که به طور موقتی مانع از مردن سلول ها می شود، بهبود یابد. این رویکرد موجب می شود که شرایط درمان بیماران مبتلا به لوکمیا و لنفوما با تعداد کمتری از سلول های بنیادی و با عوارض جانبی کمتری بهبود یابند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی خون ساز به انواع مختلف سلول های خونی تبدیل می شوند و می توانند بیماری های مختلفی مانند میلوما، لوکمیا و کم خونی داسی شکل را درمان کنند. سلول های بنیادی خون ساز را می توان از یک اهدا کننده مناسب بدست آورده و سپس آن ها را به بیماران پیوند کرد تا وارد مغز استخوان شده و سلول های خونی سالمی را تولید کنند.

فرایند پیوند برای سلول های بنیادی خون ساز پر استرس است و به همین دلیل بسیاری از آن ها پیش از این که با موفقیت خودشان را در مغز استخوان بیمار جای دهند می میرند. این امر موجب می شود که کارایی پیوند سلول های بنیادی خون ساز پایین بیاید، تشکیل سلول های خونی جدید به تاخیر بیافتند و خطر عفونت یا خونریزی نیز افزایش یابد و یا در نهایت پیوند به طور کامل با شکست مواجه شود. به همین دلیل مرگ سلول های بنیادی خون ساز، بزرگ ترین مشکل در مورد پیوند سلول های بنیادی است. برای مثال، خون بند ناف به طور کلی دارای مقادیر ناکافی از سلول های بنیادی است و به همین دلیل نمی تواند با توجه به مشکل گفته شده منبع سلولی مناسبی برای پیوند به بالغین بیمار باشد.

مرگ سلول های بنیادی خون ساز از طریق فرایند آپوپتوز و بوسیله دو پروتئین به نام های BIM و BMF است. مهار دائم این دو پروتئین می تواند مانع از مرگ این سلول ها شود و کارایی پیوند سلول های بنیادی خون ساز را در موش افزایش دهد. اما موش هایی که این سلول های بنیادی مقاوم به آپوپتوز را دریافت کردند خیلی زود مبتلا به بیماری اتوایمن شدند زیرا سلول های خونی مشتق از HSCهای آن براحتی نمی مردند.

در ادامه ارلاچر و همکارانش در دانشگاه فرایبورگ، سلول های بنیادی خون ساز را از این موش ها جداسازی کرده و آن ها را با آدنوویروس ناقل پروتئین BCL-XL ترانسفکت کردند. این پروتئین پروتئین های BIM و BMF را مهار می کند. این سلول های بنیادی خون ساز ترانسفکت شده بعد از پیوند به موش گیرنده، برای 7 تا 9 روز که BCL-XL بیان شد، به آپوپتوز مقاوم بودند و توانستند خودشان را در مغز استخوان تثبیت کرده و سلول های خونی جدیدی را تولید کنند. علاوه براین، به دلیل این که این سلول های بنیادی خونساز تنها BCL-XL را برای مدت زمان چند روز بیان می کنند، منجر به ایجاد سرطان های خونی مانند لنفوما در جانور گیرنده نمی شوند.

این یافته ها نشان می دهد که مهار موقتی آپوپتوز بوسیله دستکاری سلول های بنیادی خون ساز اهدایی می تواند تناسب سلول ها را بدون بالا بردن خطر عوارض جانبی افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه