تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 شهریور 1396
ترکیب نانوذره-دارو چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل می کند و پتانسیل درمان چاقی را دارد

  ترکیب نانوذره-دارو چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل می کند و پتانسیل درمان چاقی را دارد

در تلاش برای درمان چاقی و دیابت، محققین دانشگاه Purdue راهی را برای انتقال مستقیم دارو به سلول های چربی سفید و تبدیل آن ها به سلول های چربی قهوه ای که راحت تر سوزانده می شوند، پیدا کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، بافت چربی سفید نوعی چربی است که در بدن ذخیره می شود و دلیل اصلی چاقی است و آن را منبع طولانی مدت برای انرژی می دانند. هر گاه میزان تحریک و فعالیت فرد با میزان ذخیره سازی این چربی متعادل نباشد رفته رفته بر میزان تجمع چربی سفید در بدن افزوده می شود و فرد دچار بیماری های متابولیک مانند دیابت و چاقی می شود.

از طرف دیگر چربی قهوه ای به راحتی بوسیله بدن سوزانده می شوند و انرژی را به صورت گرما آزاد می کند. محققین بسیاری به دنبال یافتن راهی برای کاهش چربی سفید به نفع چربی قهوه ای از طریق مسیرهای پیام رسانی بوده اند که در تنظیم تمایز سلولی و هویت سلولی نقش دارند.

در پیام رسانی Notch، سلول ها سیگنالی را به سلول های مجاور می فرستند تا رونویسی ژن مجاور و هویتش را کنترل کنند. مختل کردن این سیگنال در سلول های پیش ساز منجر به این می شود که سلول های چربی سفید به چربی قهوه ای تبدیل شوند.

در مطالعه ای جدید دکتر دنگ و دکتر کوآنگ در دانشگاه Purdue برای اولین بار از نانوذره های پلیمری مهندسی شده برای انتقال مستقیم و  کنترل شده یک مهارکننده پیام رسانی Notch به سلول های چربی سفید استفاده کرده اند. در یک مدل موشی، محققین از پلیمر PLGA استفاده کردند که مورد تایید FDA است و حاوی داروی Dibenzazepine است و می تواند سیگنالینگ Notch را مختل کند و منجر به تولید سلول های چربی قهوه ای شود. از آن جایی که این نانوذره ها به درون سلول های چربی می روند می توانند دارو را به آهستگی آزاد کنند و منجر به برهمکنش هایی شوند که عوارض جانبی برای سایر سلول های بدن ندارد و دوز لازمه برای این تغییر شکل سلولی را نیز کاهش می دهد. محققین امیدوارند که استفاده از این نانوذره های حاوی دارو بتواند به کاهش عوارض چاقی از جمله دیابت نوع دو بیانجامد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه