تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 شهریور 1396
جفت روی چیپ: میکروسنسور مالاریا را در رحم برای تکوین درمان های جدید تحریک می کند

  جفت روی چیپ: میکروسنسور مالاریا را در رحم برای تکوین درمان های جدید تحریک می کند

مالاریا را یکی از مشکلات بزرگ بهداشت جهانی می دانند که طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی(WHO) تا سال 2015 حدود 212 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده بود. این بیماری کشنده ناشی از انگلی است که در اثر گزش پشه های آنوفل به انسان منتقل می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مالاریا معمولا نمی توان از مادر به جنین درون رحم منتقل شود اما ممکن است جنین تحت تاثیر آن قرار گیرد زیرا سلول های قرمز خونی آلوده به مالاریا به عروق خونی درون جفت می چسبند و سالانه منجر به مرگ 10000 مادر و 200000 نوزاد می شوند. این آمار در برخی کشورها مانند کشورهای آفریقایی شدت بیشتری دارد.

محققین دانشگاه آتلانتیک فلوریدا با ترکیب میکروبیولوژی و مهندسی، اولین مدل سه بعدی که از یک چیپ میکروفلوئیدیک ساده حسگر دار بهره مند است را برای مطالعه فرایندهای پیچیده ای که در جفت آلوده به مالاریا اتفاق می افتد طراحی کرده اند. برای این مطالعه بودجه ای 400 هزار دلاری از انستیتو ملی سلامت تامین شده است.

با گزش پشه مالاریا، انگل ها وارد جریان خون شده و سلول های کبدی را آلوده می کنند. این انگل ها در سلول های کبدی تولید مثل می کنند و مجددا هزاران انگل وارد جریان خون شده و سلول های قرمز خونی را آلوده می کنند. در این سلول ها آن ها مجددا تولید مثل می کنند و آن ها را تخریب می کنند. اما طراحی چیپ های جفتی حاوی میکروسنسور می تواند اجازه مونیتور کردن سلول های عروقی و گردش مواد غذایی در این سد بین مادر و نوزاد را بدهد و نشان دهد که چگونه انگل مالاریا روی جفت اثر می گذارد و چگونه می تواند داروهای مختلف را روی آن تست کرد. این چیپ جفتی قادر به تقلید جریان خون واقعی در آزمایشگاه است و ریز محیط جفت آلوده به مالاریا را در این محیط دینامیک تقلید کنند. محققین قادر خواهند بود با استفاده از این سیستم میکروفلوئیدیک فرایندی که طی برهمکنش سلول های قرمز خونی با سیستم عروقی جفتی اتفاق می افتد را شناسایی کنند و مداخلاتی را شناسایی کنند که بتواند چسبندگی اریتروسیت های آلوده به انگل که در بافت جفتی وجود دارد را معکوس کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه