تاریخ انتشار: شنبه 01 مهر 1396
دلایل ژنتیکی نادر مزوتلیومای درون صفاقی حاکی از نیاز مبرم به درمان های هدفمند است

  دلایل ژنتیکی نادر مزوتلیومای درون صفاقی حاکی از نیاز مبرم به درمان های هدفمند است

مزوتلیوما یکی تومور نادر و تهاجمی است که در بیشتر موارد ناشی از قرار گرفتن در معرض آزبست است. اما طی چند دهه گذشته، دلایل دیگری نیز برای این بیماری بر شمرده اند که شامل پرتودرمانی های با شدت بالا و هم چنین موتاسیون های ژنتیکی وراثتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید که در بیمارستان زنان بیرگام صورت گرفته است، محققین دلیل چهارمی را نیز به لیست بالا اضافه کرده اند که شامل یک بازآرایی ژنتیکی در ژن ALK است که در سه بیمارا مبتلا به مزوتلیومای درون صفاقی اتفاق می افتد. برخلاف دلایل قبلی، این کشف جدید به یک رویکرد درمانی بالقوه برای تعداد بیمار اندکی که از این نوع مزوتلیوما مبتلا هستند اشاره دارد. مزوتلیوما بسیار کشنده بوده و درمانی برای آن وجود ندارد. این سرطان معمولا زمانی شناسایی می شود که در مراحل پیشرفته قرار دارد و تومورهای بزرگ و بی شماری تشکیل شده است.

در این مطالعه جدید دکتر هانگ و همکارانش نمونه هایی را از 88 بیمار مبتلا به مزوتلیومای درون صفاقی مورد ارزیابی قرار دادند و مزوتلیوماهای ALK مثبت را بوسیله ایمنوهیستوشیمی شناسایی کرده و آن را با استفاده از تکنولوژی هیبریداسیون درجا تایید کردند و در نهایت مورد توالی یابی های نسل جدید قرار دادند. سه نمونه از این تومورها  برای ALK مثبت بودند که شامل خانم هایی بودند که هیچ گونه سابقه پرتودرمانی یا قرار گرفتن در معرض آزبست را نداشتند.

ژن ALK طی تکوین جنینی و تشکیل سیستم عصبی مهم است و در مراحل بعدی زندگی فرد غیر فعال می شود. مطالعات گذشته مربوط به تغییرات ژنتیکی در سرطان های لنفوما و ریه نشان دهنده موتاسیون های ژنتیکی خاصی بود که می توانند به طور نامناسبی منجر به روشن شدن ALK و در نتیجه تقسیم و رشد سلول های سرطانی شوند. هدف قرار دادن ALK بوسیله داروهای مختلف می تواند پیشرفت سرطان را بلوک کند و ضرری برای سلول های سالم نداشته باشد. در حال حاضر FDA، چندین مهار کننده را برای سلول های غیر کوچک ریوی مورد تایید قرار داده است. هر چند هزینه درمان های هدفمند این سرطان ها گران است اما تست های تشخیصی مربوط به این بازآرایی ژنتیکی ارزان است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه