تاریخ انتشار: یکشنبه 02 مهر 1396
یک ژن درمانی منحصربفرد برای درمان MS در مدل جانوری

  یک ژن درمانی منحصربفرد برای درمان MS در مدل جانوری

مولتیپل اسکلروزیس می تواند با استفاده از یک ژن درمانی جدید مهار یا معکوس شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققی دانشگاه فلوریدا با ترکیب یک ژن پروتئین مغزی و داروهای موجود، توانسته اند ورژن موشی مولتیپل اسکلروزیس(MS) را مهار کنند.

مولتیپل اسکلروزیس حدود 2.3 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و یک بیماری عصبی شایع بین بالغین جوان است. در این بیماری سیستم ایمنی فرد پوشش میلینی پیرامون فیبرهای عصبی را مورد حمله قرار می دهد و منجر به مشکلاتی در حرکت و تکلم فرد می شود.

در این مطالعه جدید محققین از یک آدنوویروسی برای انتقال یک ژن مسئول برای پروتئین مغزی به کبد مدل های موشی استفاده کردند. این ویروس منجر به افزایش ناگهانی تولید سلول های T تنظیمی می شود که حمله سیستم ایمنی را سرکوب می کنند و موجب کاهش MS می شوند. این ژن از این جهت به کبد منتقل شد که توانایی القای تحمل ایمنی را دارد. پروتئین مورد نظر گلیکوپروتئین اولیگودندروسیتی میلین بود که در مهار و معکوس کردن دیستروفی عضلانی نیز دخیل است. این مطالعه روی پنج مدل موشی MS صورت گرفت و بعد از هفت ماه مشاهده شد که این مدل های موشی MS، هیچ گونه نشانه ای از بیماری را در مقایسه با گروه های کنترل نشان نمی دهند. ترکیب این ژن درمانی با داروی راپامیسین موجب افزایش موثر بودن آن شد. راپامیسین موجب می شود که سلول های T تنظیمی مناسب تکثیر کنند و مانع از عملکرد سلول های T تنظیمی ناخواسته می شود. ترکیب ژن درمانی با راپامایسین شانس موفقیت درمان را به 80 درصد می رساند. این درمان موجب بهبودی تقریبا کامل در مدل جانوری شده است و این پتانسیل را دارد که در مطالعات بالینی انسانی نیز استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه