تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 مهر 1396
ارتباط یک ژن مرتبط با خطر شیزوفرنی با تکوین عصبی

  ارتباط یک ژن مرتبط با خطر شیزوفرنی با تکوین عصبی

یک ژن مرتبط با خطر شیزوفرنی اجزای حیاتی تکوین اولیه مغز را تنظیم می کند. این ژن در ترجمه پروتئین ها از RNA و تکثیر و مهاجرت نورون ها در مغز دخیل است. درک عملکرد این ژن می تواند به ایجاد درمان های موثر برای شیزوفرنی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این مطالعه که در دانشگاه Penn State صورت گرفته است بیش از 100 ژن مرتبط با شیزوفرنی را شناسایی کرده است اما عملکرد این ژن ها به میزان زیادی ناشناخته مانده است. در این بین محققین فوکوس خود را روی ژنی به نام ZNF804A قرار دادند که ارتباط آن با شیزوفرنی به خوبی شناخته شده است.

شیزوفرنی یک اختلال ذهنی شدیدی است که تقریبا یک درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان های موجود بیشتر در جهت رفع علایم شیزوفرنی هستند و به مکانیسم های دخیل در آن کمتر پرداخته شده است، هر چند عوامل ژنتیکی و محیطی متعددی در این بروز این بیماری نقش دارند. به نظر می رسد که ZNF804A روی ساختار و عملکرد مغز طی تکوین اولیه جنینی اثر می گذارد و این امر این ایده را حمایت می کند که تغییرات اولیه تکوینی می تواند اثرات خود را در بزرگسالی نشان دهد. این مطالعه نشان داده است که ZNF804A در تنظیم تکثر و مهاجرت سلول های بنیادی عصبی نقش دارد و به این منظور با 9 ژن دیگر برهمکنش می کند. اختلال در عملکرد ZNF804A و ارتباط آن با سایر ژن ها منجر به تغییر در مدارهای عصبی مغزی و بروز اختلالات رفتاری شبه شیزوفرنی می شود.

تعیین نقش ZNF804A، اولین گام در درک نقش ژن های مرتبط با شیزوفرنی در تکوین غیر طبیعی مغز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه